10 regler om foto som du behöver känna till – och bryta

Det finns många regler inom fotografi som ger snyggare exponeringar. Men regler är till för att brytas, så här har vi listat tio fotoregler som du ska strunta i om du vill ta annorlunda och spännande bilder.

Solnedgång i orange toner

Vissa fotoregler bör brytas. T.ex. måste vitbalansen inte alltid vara neutral; ett färgstick kan ge en snygg effekt.

© Shutterstock

Som fotograf – och särskilt som nybakt fotoentusiast blir man introducerad till en massa regler om vad man ska göra – eller vad man inte får göra – i jakten på bra bilder.

De är en bra hjälp för att undvika givna missar i början, men efterhand blir reglerna lätt en onödig hämsko. Man kan nämligen mycket väl bryta mot dem och ändå få snygga och annorlunda bilder.

1. Fotografera (inte) i motljus

Motljus skapar problem för kamerans automatiska ljusmätare, så att högdagrar ofta fräter ur medan skuggor drunknar i svart. Men motljus kan också ge en fin effekt och ge t.ex. porträtt eller träd med rimfrost ett lysande sken.

Träd i motljus

När du fotograferar i motljus fräter solen nästan alltid ur, så se till så att den inte tar upp för stor plats i bildytan. Vidvinkel kan vara en lösning.

© Shutterstock

2. Använd (inte) vidvinkel till porträtt

Vidvinkelobjektiv ger missteckning som får ansikten att se tjockare ut. Men de kan å andra sidan också ge kreativa möjligheter.

Low-key porträtt

I histogrammet ser bilden våldsamt underexponerad ut, men det fungerar ändå.

© Shutterstock

3. Låt (inte) högdagrar och skuggor fräta ur

Det Det är en fotografisk grundlag att man ska se upp så att de mörka områdena inte drunknar i svart eller de ljusa fräter ur till vitt. Men man kan faktiskt ta väldigt snygga bilder om man låter svart eller vitt dominera t.ex. i en low eller high key-bild.

4. Använd (inte) höga ISO-värden

Höga ISO-värden förknippas med mycket bildbrus och fula korn, så rekommendationen är oftast att bara använda dem i yttersta nödfall. Men med dagens moderna kameror, kan man mycket väl få förstklassiga resultat vid ISO 12 800 och högre. Kornen kan dessutom användas kreativt.

5. Fota (inte) i skarpt solljus

Erfarna fotografer säger titt som tätt att du helt ska undvika att ta bilder i det skarpa solljuset mitt på dagen. Vid den här tidpunkten står solen högst på himlen och ger hårda, lodräta skuggor. Å andra sidan får du härligt klara och mättade färger.

6. Bryt (inte) mot regeln om tredjedelar

Enligt läroböcker om komposition ska man hålla sig till regeln om tredjedelar, där de viktigaste elementen inte får placeras mitt i bildfältet. Men glöm det till symmetriska motiv.

Symmetrisk bild från museum

De diagonala linjerna leder blicken in mot det viktigaste i den här bilden från ett museum i St. Petersburg. Därmed kan huvudelementet mycket väl placeras i mitten.

© Shutterstock

7. Fotografera (inte) med störtande linjer

Om du är arkitekturfotograf och ska återge byggnader korrekt är den här regeln naturligtvis relevant. Men många andra motiv kan få lite extra dramatik med hjälp av störtande linjer.

8. Låt (inte) vitbalansen ge färgstick

Man justerar alltid vitbalansen för att åstadkomma neutrala färger, men en kreativ färgtemperatur kan ge många bilder ett extra lyft, t.ex. om man väljer en varm vitbalans till solnedgången.

Solnedgång i orange sken

I regel eftersträvar man en neutral vitbalans, men en varm färgtemperatur fungerar fint till bl.a. solnedgångar.

© Shutterstock

9. Fotografera (inte) i annat än ögonhöjd

För att öka intrycket av närhet i bilder lyder regeln att man ska fota i ögonhöjd – oavsett om det gäller porträtt eller djurbilder. Men vem har sagt att dina bilder absolut måste utstråla närhet och harmoni?

10. Använd (inte) långa slutartider för action

Ofta säger man att action ska fångas med knivskarpa motiv. Det kräver en slutartid
på högst 1/500 sekund. Men man får ofta en större fartkänsla om man går åt motsatt håll och tar oskarpa sportbilder med lång slutartid.

Suddig cyklist

En lång slutartid kan göra actionbilden mer dramatisk – och om du rör kameran snett nedåt under exponeringen kan det bli ännu mer effektfullt.

© Shutterstock