Sony A7R IV

Sony A7R IV är i skrivande stund den mest högupplösta fullformatskameran. Den spegellösa systemkameran har 60,2 megapixel.

© Sony

Det betyder kamerornas höga upplösning för dig

Kameratillverkarna ökar kamerornas upplösning, så att du kan ta bilder med massor av detaljer, men systemkamerornas alla pixlar för också med sig ett par utmaningar. Här går vi igenom vad du bör tänka på.

23 mars 2020 av Kristoffer Engbo

De senaste åren har mellanformatskamerorna sprängt 100 megapixelgränsen, och förra året släpptes fullformataren Sony A7R IV med 60,2 megapixel. 

Den utvecklingen kommer nog inte att avstanna i första taget, för de höga upplösningarna ger massor av fördelar. Framför allt i form av imponerande många detaljer. Bilderna från Sony A7R IV kan till exempel skrivas ut i hög kvalitet med 300 dpi i hela 81 x 54 cm.

>Läs också: Så detaljerade är våra testbilder från Sony A7R IV

Du kan dessutom beskära hårt och fortfarande ha användbara bilder som kan skrivas ut i stort format eller användas på internet.

Detalj från bild på 102 megapixel.

Den här bilden är tagen med Fujifilm GFX 100 med 102 megapixel. Här får man imponerande många detaljer när man zoomar in till 100 procent i bilden.

© Kristoffer Engbo

Det finns emellertid en del man behöver tänka på när man har en kamera med väldigt häg upplösning.

Hög upplösning ger stora råfiler

De enskilda pixlarna blir mindre än hos en kamera med samma sensorstorlek men med en lägre upplösning. Det kan ge lite fler korn vid höga ISO-värden. Du kan dock kompensera en aning för skillnaden genom att dämpa upplösningen.

Bildfilerna tar också mycket större plats. En okomprimerad råfil från Sony A7R IV med 60,2 megapixel tar upp omkring 117 megabyte, medan en råfil från Sony A7 III med 24,0 megapixel tar upp omkring 47 megabyte.

>Läs också: 6 saker du inte visste om ISO

Fujifilm GFX 100

Mellanformatskameran Fujifilm GFX 100 har en upplösning på 102 megapixel, och varje okomprimerad råfil tar upp omkring 200 megabyte.

© Fujifilm/Jonas Dyhr Rask

Alla bilddata medför att det går trögare att jobba med råfilerna på datorn.

Hög upplösning avslöjar fel

Om du zoomar in till 100 procent i en bild på 60 megapixel kan du lättare se om fokus ligger en aning fel, om skärpedjupet är för litet eller om du har rörelseoskärpa i bilden än om du zoomar in i en bild på 20 megapixel.

>Läs också: Vårt första test av Fujifilm GFX 100

Men om de båda bilderna återges i samma format, eller om du dämpar upplösningen från 60 till 20 megapixel, försvinner emellertid skillnaden.

På samma sätt avslöjas objektivfel i högre grad hos högupplösta kameror.

Om du har en kamera med en upplösning på 40 megapixel eller mer, kan det vara bra att använda stativ närhelst det går. Då kan du minska ISO-värdet, samtidigt som du förebygger skakningar och även fokusfel i viss mån.

Kanske detta kommer att intressera dig ...

Kanske är du intresserad av