Instagram är ett socialt nätverk där du som fotograf kan dela dina bilder – och särskilt det faktum att Instagram är ett nätverk är värt att notera.
Om du vill ha fler följare kan du nämligen använda Instagrams verktyg för att nätverka, så att du når fler personer med dina bilder.
Det är inte särskilt svårt, och när begreppen hashtags, tagging, story och bio har blivit ett fast inslag i din rutin kommer allt att gå lättare.
> Du kan även följa Bonnier Digital FOTO på Instagram@DigiNordic
1. Var tydlig i din bio
Överst på alla profiler på Instagram finns det plats att beskriva sig själv – eller de bilder – man tar.
Om dina fotointressen främst är makro och landskap bör det stå överst i din bio, så att besökarna snabbt får veta det.
I din bio kan du också länka till eventuella hemsidor där du visar upp fler av dina bilder, men du kan även länka till webbsidor som säljer den utrustning du använder.
På så sätt delar du information om dina metoder och prylar, och det är något som många andra fotografer är intresserade av.
2. Ha en kontinuerlig aktivitet
När man följer fotografer på Instagram prenumererar man på deras innehåll, och det kräver att fotograferna hela tiden producerar nya foton som kan delas.
Det kräver naturligtvis mycket arbete, och därför kan det vara bra att spara eller planera in foton för framtida publicering.
Alla dina inlägg behöver alltså inte vara tagna för några sekunder sedan.
Det är bättre att lägga ut bra bilder med jämna mellanrum, så att du publicerar nytt innehåll regelbundet.
> Läs även: 7 tips för att ta bättre Instagram-bilder
3. Skapa uppmärksamhet runt din profil via hashtaggar
Hashtaggar är viktiga när du vill nå ut till en större publik med dina bilder.
Det är nämligen hashtaggar – alltså ord med # framför – som binder samman händelser, kategorier och platser.
Hashtaggar gör det möjligt för andra att hitta dig som fotograf, eftersom de är Instagrams sätt att binda samman olika bilder.
Om du till exempel har använt hashtaggen #SonyA1 kommer din bild att visas hos personer som söker på samma hashtagg.
Hashtaggar länkar alltså samman bilder och skapar relevanta sammanhang mellan olika profiler.
> Läs även: Här är den bästa kameramobilen just nu
4. Story-funktionen kan ge dina följare en unik inblick i din vardag
Förutom dina inlägg, som ligger permanent på din profil, kan du skapa Stories.
Stories är små ”historier” eller videoklipp som ligger på din profil i 24 timmar – såvida du inte väljer att de ska ligga kvar permanent.
Eftersom Stories oftast försvinner efter ett dygn har denna typ av innehåll en högre grad av aktualitet, och därför använder många fotografer Stories för att visa allt det som inte syns på bilderna.
Det kan till exempel vara ett videoklipp från bilresan till fotoplatsen. Det kan också vara en kort presentation av kameran och objektivet som fotografen använder just den dagen.
> Läs även: 6 saker du behöver veta om kameran i din mobil