I takt med att Facebook, Instagram, Twitter och Tiktok blev allt större under det senaste decenniet, uppstod ett nytt ord för personer som sålde saker eller spred budskap på sociala medier – nämligen ”influencer”. På svenska kan vi även säga ”influerare”.
Men vad betyder det egentligen att en fotograf är en influencer?
Det tittar vi närmare på i den här artikeln, där vi svarar på de vanligaste frågorna om vad det innebär att vara influencer.
Vad är en influencer?
En influencer är en person som har många följare på sociala medier och som kanske får betalt för att göra (indirekt) reklam för en produkt, ett budskap eller liknande i sina inlägg.
En influencer är alltså en person som använder sitt nätverk av följare på exempelvis Instagram, Facebook eller Tiktok för att sprida ett budskap eller kanske sälja produkter – till exempel kameror och objektiv.
Ordet influencer kommer från det engelska ordet – att påverka – och det är just vad en influencer gör.
En influencer kan också påverka andra personer genom att till exempel blogga eller videoblogga (vlogga) om innehåll på sin egen hemsida eller andras hemsidor.
> Läs även: Vad är Tiktok?

Instagram har länge varit det största mediet för influencers.
Vem kan bli influencer?
Det kan alla, men det krävs i regel att man har en stor följarskara eftersom företagen som kontaktar influencern vill nå ut till så många människor som möjligt.
Influencer är alltså något som alla kan bli, men oftast blir man det eftersom man redan är framgångsrik i sociala medier.
Det är förmodligen ovanligt att man vill bli stor på sociala medier just för att bli influencer.
Det är nog snarare så att man till exempel är bra på att berätta om fotografi, och då är möjligheten att bli influencer något som uppstår när man har fått tillräckligt många följare.
> Läs även: Se världens mest fotovänliga gator

Influencers har på relativt kort tid blivit en viktig pusselbit i företags och organisationers reklamstrategi.
© ShutterstockHur blir man influencer?
Det allra första steget på vägen mot att bli influencer är att skapa en profil på ett eller flera sociala medier.
Sedan ska man välja vilket slags innehåll man vill dela på sin profil.
Flera av de största fotograferna är också influencers eller ambassadörer för vissa kameramärken.
Det innebär att de antingen får pengar eller gratis utrustning genom att fotografera och berätta hur bra produkterna är.
Alla kameramärken har ambassadörer – eller influencers – som gör reklam för ny utrustning.

Influencerfenomenet har uppstått under loppet av de senaste tio åren och har redan vuxit sig riktigt stort – inte minst internationellt.
© ShutterstockHur upptäcker man att en person på sociala medier är influencer?
Numera brukar det anges ganska tydligt att innehåll på sociala medier kommer från en influencer – alltså att innehållet är betalt.
Ofta står det ”betalt innehåll”, ”sponsrat innehåll”, ”annons” eller ”reklam” på nya inlägg från en influencer.
Och som influencer ska man vara tydlig med att ett inlägg är sponsrat eller betalt.
Det står i marknadsföringslagen, och syftet är naturligtvis att konsumenter enklare ska kunna skilja mellan goda råd och reklam i sociala medier.
> Läs även: Vad är Instagram Reels?

Ju längre du arbetar som influencer, desto bättre blir du på att skapa innehåll. Du får också en bättre känsla för vilket innehåll dina följare gillar mest och vad som fungerar.
© ShutterstockVad gör man som influencer?
Som influencer delar man innehåll och gör reklam för det.
Det kan till exempel vara Sonys eller Canons senaste kamera.
Ofta börjar det med att du blir kontaktad av företag, organisationer och varumärken som ger dig produkter, gratisprover och pengar mot att du marknadsför deras varumärke i dina kanaler.
Ibland får man ett fast belopp, ibland är ersättningen provisionsbaserad.
> Läs även: 10 färgstarka städer vi drömmer om att fotografera
Hur många följare behöver man för att kunna kalla sig influencer?
När företag letar efter personer som kan göra reklam för deras produkter, delar de vanligtvis in personerna i tre kategorier.
I grova drag kallas kategorierna micro, macro och mega beroende på hur många följare en influencer har.
Antalet följare som en enskild person har, påverkar hur mycket pengar han eller hon kan få för att ingå ett avtal med exempelvis Nikon eller Fujifilm.
Micro-influencern har vanligtvis mindre än 50 000 följare.
Fördelen med micro-influencern är att personen ofta har närmare kontakt med sina följare och förtroendet för personen är större.
Macro-influencern har upp till 500 000 följare. En influencer som har så många följare kan kräva mer pengar från företagen eftersom budskapen når en mycket större publik.
Mega-influencern har över 1 miljon följare och en extremt stor räckvidd. Antalet personer med så många följare är inte stort.
> Läs även: 10 drönarvideor som fick oss att tappa hakan

Om du är influencer och marknadsför varumärken, produkter eller företag måste du följa marknadsföringslagen och i synnerhet reglerna om dold reklam. Dessutom finns lagar och regler på EU-nivå.
© ShutterstockVilka fotografer är influencers?
Faktum är att det finns många fotografer som tar betalt och i gengäld gör reklam för vissa produkter.
Ofta kallar de sig inte för influencer, utan använder ordet ambassadör.
Nedan har vi samlat några av de skickligaste och största fotograferna som marknadsför vissa kameramärken.
Se de snygga bilderna och kolla in deras profiler för att hämta inspiration från innehållet de visar upp på sociala medier.