Facebook, Instagram, Twitter och nu Tiktok!
Många sociala medier kämpar om användarnas gunst.
Därför är det enkelt att avfärda Tiktok, men det finns flera goda skäl till att använda även detta sociala medium – särskilt som fotograf.
ANMÄL DIG TILL VÅRT NYHETSBREV
Vi ger dig något att fundera över varje dag – direkt i din inkorg.
Vad är Tiktok?
Tiktok är en relativt ny plattform, men detta sociala medium har snabbt blivit världsberömt eftersom tillströmningen av nya användare har varit enorm. Och Tiktoks popularitet verkar inte stagnera eller minska – tvärtom.
Personer som använder Tiktok skapar små, korta och ofta underhållande videor som delas och kommenteras av Tiktoks över 800 miljoner användare.
Appen är designad för att sprida filmerna till så många människor som möjligt, och det är just Tiktoks förmåga att sprida små filmklipp som har gjort det sociala mediet extra populärt.
På Tiktok kan en video snabbt bli viral och ses av tusentals människor över hela världen.
Se dig om på Tiktok innan du registrerar dig
Om du inte känner till Tiktok kan du besöka och kolla in mediet innan du anmäler dig.
Du behöver alltså inte skapa en medlemsprofil för att kunna se stora delar av innehållet på Tiktok.
Om du tycker att plattformen är något för dig bör du dock registrera dig, eftersom innehållet som visas för dig blir bättre och bättre anpassat efter dina intressen när du har skapat en egen profil.
Varför ska jag använda Tiktok som fotograf?
Det finns flera goda skäl till att använda Tiktok om du är fotograf eller bara gillar att fotografera.
Den främsta anledningen är nog att andra fotografer från hela världen använder appen.
Det innebär att du kan få massor av ny inspiration via plattformen.
Fotografer lägger dagligen upp massor av små filmer på plattformen. Det handlar om ny utrustning, fototeknik eller vackra destinationer som de besökt med sin kamera.
Tiktok är alltså fullt av innehåll för dig som är intresserad av foto.
Dessutom kan det finnas fördelar för dig som fotograf om du själv väljer att dela bilder på plattformen.
Genom att dela filmklipp och foton med andra Tiktok-användare kan du själv få en följarskara eller ett nätverk där du kan få feedback.
Vilka ingår i Tiktoks målgrupp?
Inledningsvis vände sig Tiktok främst till ungdomar mellan 16 och 24 år, men med tiden har allt fler äldre personer också börjat ansluta sig till gemenskapen.
I början var det främst ungdomar som använde Instagram och Facebook också, men så är det inte längre i dessa två sociala medier.
På samma sätt är Tiktok inte längre enbart ett socialt medium med dansande tonåringar. Idag kan man hitta profiler med allt möjligt annat innehåll – även inom foto.
Eftersom plattformen har blivit så stor, finns även många av världens främsta fotografer här. De använder Tiktok bland annat för att berätta om sin utrustning, sina drömmotiv eller sina resor.
Hur uppstod Tiktok?
Tiktok ägs av Bytedance, som lanserade plattformen utanför Kina 2017
Tiktok är ett superpopulärt socialt medium i Asien, USA och Europa och appen finns tillgänglig på hela 39 språk.
I september 2018 blev Tiktok månadens mest nedladdade app i USA. Tiktok var den första kinesiska appen som lyckades med detta.
Vem äger Tiktok?
Tiktok ägs av Bytedance som grundades 2012 av kinesen Zhang Yiming.
Tiktok finns faktiskt inte i Kina, men 2016 lanserade Bytedance appen Douyin för den kinesiska marknaden.
Tiktok och Douyin är identiska, men Douyin har ett annat regelverk än Tiktok.
Hur använder man Tiktok?
Första gången du öppnar Tiktok-appen kommer du till den så kallade ”For You Page” där videor från andra användare har samlats åt dig. Urvalet beror på vad du har visat intresse för tidigare.
Det innebär att filmklipp du tittar på i appen påverkar vilket innehåll du får i framtiden.
Det är Tiktoks så kallade algoritm – en slags artificiell intelligens – som lär sig mer om dig och vilket innehåll du söker som fotograf.
Filmklipp som presenteras för dig kommer alltså inte alltid från användare som du följer.
Om du själv vill skapa videor kan de maximalt vara 3 minuter långa, och du kan lägga en låt/ljud på videon.
Du kan också lägga till olika effekter och filter i videorna.
Om du lägger upp en video som är tillgänglig för alla andra användare på Tiktok, kan den komma att visas på andra användares For You Page, vilket kan ge en mycket hög exponering av videon med flera miljoner gillamarkeringar och visningar.
Kan man tjäna pengar genom att använda Tiktok?
Användarna bakom de mest populära profilerna på Tiktok tjänar vanligtvis pengar, eftersom de har en stor följarskara, vilket gör att företag vill samarbeta med dem.
Det går till så att populära användare gör reklam för olika företags produkter eller tjänster och får betalt för det.