Stephen hade haft idén till projektet "Day to Night" i bakhuvudet i flera år, men det var först under 2009 som han faktiskt började genomföra den.
New York Magazine hade anlitat honom för att fotografera The High Line, en nedlagd högbana mitt på Manhattan som hade byggts om till en långsträckt, offentlig park.
Stephen kunde inte bestämma sig för vilken tid på dygnet han gillade banan bäst, så han kom på att han skulle skapa en bild som gick från dag i den ena änden till natt i den andra.
> Läs också: Så tar du panoramabilder

Under de senaste tio åren har Stephen fotograferat dygnets gång överallt i världen, och tills vidare har han skapat 60 sammansatta bilder som var och en har tagit flera hundra timmars arbete.
När han har bestämt sig för ett nytt motiv sätter han sig och finkammar internet efter alla bilder som han kan hitta av platsen i fråga.
Sedan hittar han en utsiktspunkt som ger honom en ny vinkel, t.ex. en gaffeltruck, en kran, en byggnadsställning eller en takterrass där han placerar sin storformatskamera på stativ.
Sedan följer mellan 24 och 36 timmars koncentrerad fotografering.
> Läs också: Ta storslagna bilder i stående panorama

I början föredrog Stephen att använda välkända landmärken runt om i världen, t.ex. Triumfbågen i Paris, Stonehenge i England och Klagomuren i Jerusalem.
Men det ändrade sig under en resa till Serengeti i Tanzania där han blev varse vilka konsekvenser klimatförändringarna har för naturen.
Sedan dess har han bland annat fotograferat flamingor i Kenya, sulor i Skottland och prärietranor i Nebraska.
> Läs också: 4 tips för fotografering med fisheyeobjektiv

Var och en av Stephens panoramabilder består vanligen av cirka 50 bilder som är tagna under loppet av 18 till 36 timmar.
Det kan ta flera månader för Stephen och hans assistenter att lägga samman bilderna så att alla övergångarna blir perfekta.
> Läs också: Så skapar du timelapse-video
