Med Lightrooms vitbalansinställning kontrollerar du hur varmt eller kallt bilden ska återges, och om färgåtergivningen ska dra mer åt det gröna eller det magentafärgade hållet.
Vitbalansinställningen används vanligen för att kompensera för ljusets färg, så att t.ex. en helt vit skjorta återges som vit även i gultonat ljus.
Vitbalansen i Lightroom regleras med två skjutknappar. Temperatur justerar mellan kallt och varmt, medan Färgton justerar mellan grönt och magenta.
>Läs också: 3 vägar till perfekt vitbalans
Exakt vitbalans i råbilder
Värdena som du justerar kan emellertid vara olika i olika bilder.
På en bild kan skjutreglaget Temp t.ex. stå på 4850 när du öppnar den, och så kan du justera till ett värde mellan 2000 och 50 000. Färgton kan t.ex. stå på +3, och så kan du justera mellan -150 och +150.

Det finns inte nödvändigtvis en enda korrekt vitbalansinställning till en bild. Ovan har vi till vänster ställt in Temperatur på 3720 och Färgton på +25. I mitten ser vi kamerans valda vitbalans med Temperatur på 4850 och Färgton på +3. Till höger har vi ställt in Temperatur på 7500 och Färgton på +15.
© Kristoffer EngboPå andra bilder står båda skjutreglagen på 0 när du öppnar dem, och där kan båda parametrarna justeras från -100 till +100.
Det finns faktiskt en bra förklaring på hur allt händer ihop.
När du jobbar med råfiler är du nämligen helt och hållet herre över vitbalansen, och det är inte förrän i råkonverteringen som du väljer den slutliga vitbalansinställningen. Bilden öppnas med samma vitbalans som du valde i kameran, t.ex. 4900, men du kan fritt justera den.

Här har vi öppnat råfilen till bilden ovan. Kameran använde ett kelvinvärde på 4900, vilket är anledningen till att detta värde visas vid Temperatur när vi öppnar bilden.
© Bonnier Digital FOTODe 4900 är ett kelvinvärde, och kelvin är enheten som man mäter färgtemperatur i .
Du kan emellertid utan problem i stället välja ett kelvinvärde på t.ex. 3500 eller 6000, om du tycker att det klär bilden bättre. På samma sätt kan du fritt välja balansen mellan grönt och magenta.
>Läs också: Så får du perfekt vitbalans med ett gråkort
Färre möjligheter med jpeg
Om du däremot öppnar en jpeg-fil från kameran, har kameran redan bestämt vitbalansen och valt vilka färger bilden ska återges med.
Du kan emellertid fortfarande justera färgåtergivningen i bildbehandlingen, men du kan inte åstadkomma en lika exakt vitbalansinställning.

Här har vi öppnat en jpeg-version av bilden ovan. Då står skjutreglagen på 0 i stället för kamerans valda kelvinvärde.
© Bonnier Digital FOTOLightroom vet inte heller vilket kelvinvärde som kameran använde när bilden togs, så därför står skjutreglagen på 0 när du öppnar en jpeg-bild. Sedan kan du justera bilden så att den återges varmare eller kallare.
>Se också: Bli ännu bättre på Lightroom med vår videoserie
För övrigt finns det också olika många förinställningar att välja mellan i rullmenyn vid VB. Med en råbild kan du välja inställningar som dagsljus, molnigt eller skuggor, men i jpeg-fil kan du bara välja mellan inställningarna som kameran använde och automatiska inställningar.