Du behöver inte någon fotostudio med avancerad utrustning för att ta bra produktbilder av sådant som du vill sälja på internet.
Med hjälp av rätt ljus, bakgrund och kamerainställningar kan du få perfekta bilder – även om du använder mobilen.
Här går vi igenom hur du kan ta perfekta produktfoton:
1. Fotografera produkterna i rätt ljus
Du behöver inte inte några studiolampor för att ta produktbilderna. Faktum är att dagsljus är idealiskt.
Det får bara inte röra sig om direkt solljus. Gå ut en mulen dag eller hitta en skuggig plats. Då får du nämligen ett jämnare ljus.
Du kan också hitta en plats inomhus där dagsljuset faller in genom fönstret – även här ska du dock undvika direkt solljus som ger alltför hårda skuggor.
2. Använd en enfärgad bakgrund till produktfoton
Produkten framträder bäst mot en enfärgad bakgrund. Använd ett stort pappersark som du ställer på ett bord och lutar mot väggen eller liknande.
Bäst resultat får du om du kan ställa produkten på den ena änden av papperet och sedan böja upp papperet mot väggen bakom produkten.
Då ser det ut som att produkten står i ett helt vitt utrymme.
Det gör inget om papperet inte når ända ut i bildkanterna. Det är bara att beskära i efterhand. Se bara till så att papperet fyller ut hela bakgrunden bakom själva produkten.

Ställ produkten på papperet och böj upp det bakom produkten, som här, där vi har fotograferat i en stol som är upplyst av dagsljus.
© Bonnier Digital FOTO3. De bästa kamerainställningarna för produktfoton
- Välj Auto ISO. Det gör inte så mycket om ISO-värdet går upp något, i och med att bilderna i regel ska visas i litet format.
- Välj en brännvidd som motsvarar mellan 50 och 90 mm, vilket ger relativt naturliga dimensioner.
- Fotografera helst i råformat, så att du får optimala förutsättningar för att justera färger och ljushet i bildbehandlingen.
- Om bilden ser mörk ut på skärmen kan du göra den något ljusare med exponeringskompensationen. Kamerans ljusmätare kan nämligen få problem när du använder en stor, vit bakgrund och göra bilden mörkare.
Läs också: Så funkar kamerans exponeringskompensation
Du kan också fotografera med en mobiltelefon. Om din mobil har en telekamera kan du använda den i första hand. Använd dock inte den digitala zoomen.
Ta sedan en rad olika bilder, där du testar lite olika vinklar.
4. Så redigerar du produktbilderna
I Lightroom importerar du först bilderna. Välj någon av dem och tryck på D. Beskär eventuellt med Beskär övertäckning för att få en ren bakgrund.
Sedan justerar du ljuset med Exponering och eventuellt Svärta och Vita.
Om du har fått färgstick i bilden korrigerar du det med skjutreglagen Temperatur och Färgton. Du kan eventuellt ta bort brus och lägga till lite skärpa i panelen Detalj.

Här är det färdiga produktfotot som vi tog med en DSLR-kamera.
© Bonnier Digital FOTO
Den här produktbilden är tagen med samma uppställning, men med hjälp av en mobiltelefon.
© Bonnier Digital FOTORedaktionen rekommenderar:
100 tips och kurser om bildbehandling
Har du full koll på hur du åstadkommer snyggare färger och skarpare detaljer i bildbehandlingen? Annars är det kanske nu som du ska lära dig. Bonnier Digital FOTO har nyligen gett ut en ny bok med 100 tips och kurser för Photoshop, Lightroom och Elements.
Boken är skriven så att det finns något för alla nivåer. Med andra ord får du glädje av den oavsett om du är nybörjare eller om du redan fotograferar i råformat och redigerar alla dina bilder. Med boken till hands kan du lätt lyfta dina bilder till nya höjder med hjälp av de utförliga steg-för-steg-vägledningarna där vi guidar dig genom de olika funktionerna, justeringsalternativen och effekterna.
Just nu kan du få boken 100 Tips och kurser samt två nummer av Bonnier Digital FOTO för bara 49 kronor + porto. Totalt 98 kronor. Läs mer om boken här.