Kanna och kopp mot vit bakgrund.

Oavsett vad du tänker sälja så underlättar det oftast om dina foton är inbjudande och vackra. 

© Shutterstock

Så tar du själv snygga produktfoton

Snygga bilder skapar med stor sannolikhet mer uppmärksamhet kring produkter som du säljer på nätet. Här har vi sammanställt tre bra tips för snyggare produktfoton.

Det brukar löna sig att lägga lite extra krut på produktbilderna när du säljer på nätet. 

Vackra, inbjudande bilder skapar nämligen större intresse, och med snygga foton känns produkten ännu mer lockande för eventuella köpare.

Här har vi sammanställt tre bra tips som ger dig bästa möjliga resultat – och en snabb affär.

1. Välj en neutral bakgrund

När du säljer en produkt måste det synas tydligt vad det är. 

Om det till exempel handlar om en ring, en klocka eller en skål vill man naturligtvis se produkten, och bilden ska vara tydlig. 

Då gör du klokt i att fotografera produkten framför en vit eller mörk bakgrund.

Du kan eventuellt använda en pappskiva, men se till att det inte syns någon tydlig kant i bakgrunden om du placerar produkten nära pappskivans bortre ände.

> Läs även: Därför är kontinuerligt ljus smart

Litet ljustält.

Små ljustält är bra när du tar produktfoton. De är enkla att stuva undan och tar inte särskilt mycket plats, men resultatet blir alltid bra och bilderna ser ut att vara tagna i en professionell studio. 

© Shutterstock

2. Ställ in kameran för ett perfekt resultat

Om du börjar med att ställa in ISO på 100, slutartiden på cirka 1/160 och bländaren på F8 har du ett bra utgångsläge.

Justera sedan bländaren tills du får önskat resultat. 

Använd en eller flera lampor för att belysa produkten. Du kan till exempel använda den inbyggda blixten eller en extern blixt, om du har en sådan. 

Många externa blixtar kan dock inte synkronisera snabbare än 1/160, och du får ett svart ”streck” i ditt foto om du försöker med snabbare slutartider.

Ta dessutom bilderna i råformat, så att du kan justera dem efteråt.

Få 2 nummer av Bonnier Digital FOTO + ett ljustält och Excire Search till Lightroom

Just nu kan du få ett portabelt ljustält som fungerar som en liten fotostudio, om du samtidigt köper två nummer av Bonnier Digital FOTO.

Ljustältet är perfekt när du tar produktfoton eftersom du får en enhetlig bakgrund. Dessutom är det otroligt enkelt att styra ljussättningen i ljustältet . Här kan du till exempel välja mellan flera nyanser och ljusstyrkor – till exempel ett kallt och ett varmt ljus.  

Dessutom får du Excire Search som gör det enkelt att få överblick över dina bästa bilder i Lightroom.

Litet ljustält med fjärrkontroll.

Ljustältets LED-lampor har tre olika färgtemperaturer (varm, kall och neutral) samt tio ljusstyrkor. Du kan snabbt och lätt välja dina favoritinställningar med den medföljande fjärrkontrollen.

© Bonnier Digital FOTO

3. Håll utkik efter urfrätta områden

Du kan låta kameran visa zebraränder på skärmen för att indikera urfrätta högdagrar. Det är till stor hjälp om du fotograferar produkter med vit yta. 

Ställ till exempel in bländare och slutartid på läget precis innan zebraränderna börjar visa sig. 

Vid en känslighet på 100 procent visar ränderna allt som fräter ur i bilden. 

Standardinställningen är vanligtvis 70 procent, men det kan anpassas efter rådande förhållanden. 

Du kan även se ränderna på en bild efter att du tagit den, och sedan dra ner exponeringskompensationen.

> Läs även: Smarta ränder skyddar dina högdagrar

Kanske detta kommer att intressera dig ...

Kanske är du intresserad av