Solnedgång i orange toner
Snyggt färgstick

Vissa fotoregler bör brytas. T.ex. måste vitbalansen inte alltid vara neutral; ett färgstick kan ge en snygg effekt.

© Shutterstock

10 regler om foto som du behöver känna till – och bryta

Det finns många regler inom fotografi som ger snyggare exponeringar. Men regler är till för att brytas, så här har vi listat tio fotoregler som du ska strunta i om du vill ta annorlunda och spännande bilder.

4 januari 2018 av Louise Hagemann

Som fotograf – och särskilt som nybakt fotoentusiast blir man introducerad till en massa regler om vad man ska göra – eller vad man inte får göra – i jakten på bra bilder. 

De är en bra hjälp för att undvika givna missar i början, men efterhand blir reglerna lätt en onödig hämsko. Man kan nämligen mycket väl bryta mot dem och ändå få snygga och annorlunda bilder.  

1. Fotografera (inte) i motljus

Motljus skapar problem för kamerans automatiska ljusmätare, så att högdagrar ofta fräter ur medan skuggor drunknar i svart. Men motljus kan också ge en fin effekt och ge t.ex. porträtt eller träd med rimfrost ett lysande sken.

Träd i motljus
Använd motljuset kreativt

När du fotograferar i motljus fräter solen nästan alltid ur, så se till så att den inte tar upp för stor plats i bildytan. Vidvinkel kan vara en lösning. 

© Shutterstock

Så gör du

Välj ljusmätningsmetoden matris/evaluerande för landskap och spot för porträtt.

Ta en testbild och ställ in exponeringskompensationen så att motivet blir korrekt exponerat.

Läs också: 3 bra tips vid motljus

2. Använd (inte) vidvinkel till porträtt

Vidvinkelobjektiv ger missteckning som får ansikten att se tjockare ut. Men de kan å andra sidan också ge kreativa möjligheter.

Low-key porträtt
Låt svärtan ta över

I histogrammet ser bilden våldsamt underexponerad ut, men det fungerar ändå.

© Shutterstock

Så gör du

Testa att fotografera porträtten uppifrån i helfigur.

Korrigera sedan missteckningen i bildbehandlingen. I en råkonverterare kan det göras automatiskt.

Läs också: Så tar du naturliga porträtt

3. Låt (inte) högdagrar och skuggor fräta ur

Det Det är en fotografisk grundlag att man ska se upp så att de mörka områdena inte drunknar i svart eller de ljusa fräter ur till vitt. Men man kan faktiskt ta väldigt snygga bilder om man låter svart eller vitt dominera t.ex. i en low eller high key-bild.

Så gör du

Välj manuellt program och ställ in exponeringen så att histogrammets pelare ligger ända ute till någon av kanterna. 

4. Använd (inte) höga ISO-värden

Höga ISO-värden förknippas med mycket bildbrus och fula korn, så rekommendationen är oftast att bara använda dem i yttersta nödfall. Men med dagens moderna kameror, kan man mycket väl få förstklassiga resultat vid ISO 12 800 och högre. Kornen kan dessutom användas kreativt.

Så gör du

Fota alltid i råformat när nu använder höga ISO-värden. Färgbruset kan avlägsnas helt i råkonverteraren, där du kan hitta rätt avvägning mellan antal korn och detaljer. 

Alternativt kan du konvertera till svartvitt, och då ger kornen din bild en vintage-effekt.

Läs också: Så använder du ISO-inställningarna

5. Fota (inte) i skarpt solljus

Erfarna fotografer säger titt som tätt att du helt ska undvika att ta bilder i det skarpa solljuset mitt på dagen. Vid den här tidpunkten står solen högst på himlen och ger hårda, lodräta skuggor. Å andra sidan får du härligt klara och mättade färger.

Så gör du

Skarpt solljus kan göra så att gula och röda färger fräter ur, så fotografera i råformat. Då kan du rädda högdagrarna vid råkonverteringen. 

6. Bryt (inte) mot regeln om tredjedelar

Enligt läroböcker om komposition ska man hålla sig till regeln om tredjedelar, där de viktigaste elementen inte får placeras mitt i bildfältet. Men glöm det till symmetriska motiv.

Symmetrisk bild från museum
Linjerna leder ögat

De diagonala linjerna leder blicken in mot det viktigaste i den här bilden från ett museum i St. Petersburg. Därmed kan huvudelementet mycket väl placeras i mitten.

© Shutterstock

Så gör du

Vid symmetriska motiv, särskilt om det finns diagonala linjer som leder blicken runt i bilden, kan de viktigaste elementen med fördel placeras i mitten.

7. Fotografera (inte) med störtande linjer

Om du är arkitekturfotograf och ska återge byggnader korrekt är den här regeln naturligtvis relevant. Men många andra motiv kan få lite extra dramatik med hjälp av störtande linjer.

Så gör du

Ju närmare inpå du står och fotograferar, och ju mer du vinklar objektivet uppåt, desto kraftigare blir effekten. 

Just nu kan du testa Bonnier Digital FOTO och vår Fördelszon med över 400 videokurser för bara 29 kronor.

8. Låt (inte) vitbalansen ge färgstick

Man justerar alltid vitbalansen för att åstadkomma neutrala färger, men en kreativ färgtemperatur kan ge många bilder ett extra lyft, t.ex. om man väljer en varm vitbalans till solnedgången.

Solnedgång i orange sken
Fantastiska felaktiga färger

I regel eftersträvar man en neutral vitbalans, men en varm färgtemperatur fungerar fint till bl.a. solnedgångar.

© Shutterstock

Så gör du

Ställ manuellt in färgtemperaturen på 10 000 kelvin för varma motiv och 2300 t.ex. vid den blå timmen. 

9. Fotografera (inte) i annat än ögonhöjd

För att öka intrycket av närhet i bilder lyder regeln att man ska fota i ögonhöjd – oavsett om det gäller porträtt eller djurbilder. Men vem har sagt att dina bilder absolut måste utstråla närhet och harmoni?

Så gör du

Testa att fotografera ur grod- eller fågelperspektiv, vilket ofta ger mer spännande bilder. Ställ däremot fortfarande in skärpan på ögonen. 

10. Använd (inte) långa slutartider för action

Ofta säger man att action ska fångas med knivskarpa motiv. Det kräver en slutartid
på högst 1/500 sekund. Men man får ofta en större fartkänsla om man går åt motsatt håll och tar oskarpa sportbilder med lång slutartid.

Suddig cyklist
Långsam dramatik

En lång slutartid kan göra actionbilden mer dramatisk – och om du rör kameran snett nedåt under exponeringen kan det bli ännu mer effektfullt. 

© Shutterstock

Så gör du

Välj programmet för slutartidsprioritet och ställ in slutartiden på 1/6 sekund. Ställ in kameran på kontinuerlig autofokus och serietagning. Flytta kameran något under exponeringen för att lägga till extra oskärpa. 

Tekniken fungerar bäst om huvudmotivet är lättigenkännligt även när det är suddigt. Det är bra om det kan ta upp en stor del av bildytan. 

Kanske detta kommer att intressera dig ...

Kanske är du intresserad av