Ju större pixlar en kamera har, desto mindre bildbrus uppstår, och desto bättre blir alltså bilder tagna i svagt ljus. Av den anledningen har Sony sedan 2014 producerat de speciella A7S-modellerna för filmning och foto i svagt ljus. Fullformatskameran A7S III har bara 12,0 megapixel, men varje pixel är osedvanligt stor, och det räcker för 4K-video. Vi har testat ett av de första, rykande färska exemplaren av kameran, där firmware var på version 0,91. Den slutliga produktionsmodellen kan alltså få ytterligare finputsningar.
I jämförelse med föregående modell har A7S III fått Sonys nya, stora batteri och en avancerad autofokus med ögonsökning, fokusspårning och 759 fokuspunkter. Det fungerar riktigt bra. När du tar råbilder eller filmklipp för färghantering på datorn kan du arbeta med ett dynamiskt omfång upp till fenomenala 14 respektive 15 exponeringssteg.
Det är ett nöje att använda A7S III. Ergonomin är bra, och skärmen kan nu vinklas och vridas åt alla håll. Sökaren är extremt stor och finkornig. Sony-folket kommer att känna igen sig. Allt sitter där det brukar. Menyn har dock fått ny utformning, där flikarna nu ligger till vänster. Systemet går lite långsammare att använda – bland annat på grund av att undermenyerna blivit fler.
När det gäller stillbilder har den populära och hälften så dyra Sony A7 III med 24,0 megapixel en bättre detaljåtergivning, men i övrigt upplevde vi att det var överraskande små skillnader mellan de två kamerorna vid både fotografering och filmning. Det är först i mycket svagt ljus som A7S III får briljera, och vi kunde ta användbara bilder i både sol- och månsken. De fina egenskaperna i svagt ljus ger möjlighet att filma under alla ljusförhållanden, vilket gör att A7S III kvalificerar sig som en äkta videokamera. Om du främst ska ta stillbilder i normalt ljus är A7 III ett bättre val med högre upplösning och bättre detaljåtergivning.
PRIS
46000 kr