Guide: Mycket bättre bilder i svartvitt

Foton utan färg är en tidlös disciplin. Dagens kameror kan registrera en ofattbar mängd nyanser, och genom bildbehandling kan man framhäva dem på ett enastående sätt. Här visar vi hur du använder gråtonerna och skapar de bästa kompositionerna.

Djupsvarta skuggor, ett stort omfång av grå mellantoner samt högdagrar som nära nog slår över i kritvitt. Den amerikanska fotograflegenden Ansel Adams kunde som få andra i hans samtid plocka fram alla gråtoner i storslagna landskapsbilder. Tillsammans med Fred Archer uppfann Ansel Adams 1941 det så kallade zonsystemet, där ljusmätningen sker i tio zoner. I zonsystemet är 0 becksvart och 10 kritvitt. Genom att mäta motivets kontrastomfång och placera mätningarna i dessa zoner kunde Ansel Adams beräkna hur han skulle framkalla och sedan kopiera sina bilder för att få kopior med ett stort omfång gråtoner.

I dag kan vi använda kamerans histogram för att kontrollera om motivet har detaljer i både skuggor och högdagrar. Och eftersom många moderna systemkameror kan ta bilder med 16 bitars färgdjup finns det en enorm mängd gråtoner att välja mellan. Det innebär att man kan plocka fram fler detaljer ur skuggorna när man exponerar i råformat.

Bildbehandling sätter pricken över i

I moderna bildbehandlingsprogram kan man arbeta fram perfekta resultat med hjälp av specialfunktioner när man gör om motiven till svartvitt. Man kan med stor noggrannhet justera hur mörka eller ljusa färgerna i originalbilden ska bli när de förs över till gråtoner. Om man jobbar med motivets kontrast kan man skapa så kallade low-key-bilder eller high-key-bilder. De förstnämnda är bilder med kraftigt dominerande skuggor, medan de sistnämnda kännetecknas av mycket kraftiga högdagrar.

En tumregel inom färgfotografering är att man ska undvika motljus, men i svartvitt kan just motljusbilder skapa vackra diffusa högdagrar.
Här gör vi en detaljerad genomgång av hur du plåtar enastående vackra motiv som passar i svartvitt, och vi visar dig hur du bäst konverterar dina färgbilder till svartvitt så att du får full kontroll över alla gråtonerna.

Tekniken bakom bilden

Kameran panorerade med vagnen så att vagnen blev skarp och bakgrunden suddig.

En slutartid på 1/15 sekund har gett rörelse i hästarnas ben och oskärpa på byggnaden.

Slutartidsprioritet har använts. Bländaren är inte så avgörande för rörelseoskärpa.

Autofokus stod på kontinuerlig för att kunna följa vagnen medan kameran panorerade.

Extrautrustning

Dämpning av ljuset: Ett ND-filter minskar ljusmängden så att man kan fotografera med längre slutartider i dagsljus. På så sätt kan man få oskärpa på vatten i rörelse, vilket ser fantastiskt ut i svartvitt. Med ett variabelt filter vrider man på en ring för att ändra ljusinsläppet. Ett exempel är Cokin NDX 2-400, som kostar 1 390 kronor till 67 mm.

Perfekt konvertering: Nik Silver Efex Pro 6 är marknadens bästa program för konvertering till svartvitt. Det är en plug­in till bl.a. Elements, där man med precision kan välja gråtoner och tillföra kornstruktur. Programmet kan även hjälpa till med Ansel Adams zonsystem. Det säljs i paket med andra bra pluginprogram för 1 669 kronor.

filter får bort reflexer: Reflexer i blad och vatten blir mycket tydliga i svartvitt. Men dem kan ett polfilter ta bort för några hundralappar.
Titta i kamerans sökare och vrid polfilt­rets yttersta ring tills reflexerna är borta. Ta därefter bilden.

Här är de bästa motiven för gråtoner

Skogen: Leta efter krokiga trädkronor och trädstammar med djupa fåror och spännande mönster. Titta också efter vackert ljusinsläpp genom lövverk.

Porträtt: Här kan man koncentrera sig på ansiktets uttryck. Rynkor, hud­toner och blick är centrala komponenter. Använd gärna sidljus för att framhäva former och strukturer i ansiktet med hjälp av ljus och skugga.

Staden: Speciellt när mörkret har lagt sig kan man utnyttja de stora kontrasterna mellan stadens ljus och de mörka gatorna samt himlen. Använd också speglingar på regnvåta gator när du fotograferar i stan.

Nostalgi: Häst och vagn, gamla skepp och klassiska racerbilar är som gjorda för svartvita bilder. Undvik störande skyltar, modern arkitektur och annat som avslöjar att bilden är från vårt eget årtusende.

Tekniken bakom bilden

Bilden togs med ett måttligt vidvinkel­objektiv på 24 mm, och ­kameran stod på ett stabilt stativ för att undvika skakningsoskärpa.

Bilden är tagen i blå timmen, vilket har säkerställt att himlen fortfarande uppvisar en del gråtoner och inte bara har blivit svartvit.

ISO-värdet är inställt på 100 för att det inte ska bli brus i bilden. Slutartiden är hela tio sekunder för att ge tillräckligt med ljus.

I bildbehandlingen har de blå tonerna gjorts litet mörkare, och de röda har ökats. Bilden har dessutom beskurits upptill och nertill.

Få bättre dynamik

Genom att göra en rad finjusteringar i kameramenyn kan man få perfekta bilder som tar sig bra ut efter konvertering till svartvitt. Här får du se hur man utnyttjar det dynamiska tonomfånget på bästa sätt i de fem största kamerasystemen. Om du fotar i råformat och använder kameratillverkarens medföljande råkonverterare används inställningarna också på bilderna i råformat.

Canon Tryck på Menu och välj fliken för användardefinierade inställningar. Välj C.Fn II: Bild och punkt 3, Högdagerprioritet. Tryck på knappen SET och välj punkten 1:Möjlig. Tryck sedan på SET igen.

Nikon Nikons D-Lighting kan användas efter att bilden har tagits. Tryck på visningsknappen och välj önskad bild. Tryck på OK och välj
D-Lighting. Med pilknapparna väljer du Hög. Tryck på OK och spara med OK.

Fujifilm Fujifilm har bra filmsimuleringar som du kan fotografera med. Välj till exempel Tri-X 400 genom att trycka på Menu, gå till Inställningar för bildkvalitet, välja namnet från listan och trycka på OK.

OM System Med OM System ökar vi kontrasten för att skapa mer dynamik. Tryck på Menu, välj Kamera 1 och sedan Bildfunktion och Användarval. Stega ned till Kontrast och ställ in den på +1. Tryck på OK.

Sony Tryck på knappen FN, och välj DRO/AUTO HDR för att intensifiera det dynamiska omfånget. Med de vågräta pilknapparna ställer du in DRO Lv3. Tryck till sist på knappen i mitten av pil­knapparna för att avsluta.

Koll på konverteringen

Med Elements har man full kontroll över konverteringen till svartvitt, så man bör alltid fotografera i färg. Här kan man bestämma hur ljusa eller mörka de enskilda färgerna ska bli. Välj Förbättra (1) och Konvertera till svartvitt…. Här kan du justera hur rött, grönt och blått (2) ska konverteras till gråtoner samt ändra kontrasten (3). Man kan också välja mellan förinställningar för exempelvis porträtt eller landskap (4).

Tekniken bakom bilden

Kameran står på stativ, och fokus är manuellt inställt på oändligt.

Slutartiden är inställd på Bulb, och bländaröppningen är förhållandevis liten

Fotografen höll ner knappen på en trådutlösare medan han väntade på en blixt.

Så snart blixten hade slagit ner släpptes knappen på trådutlösaren igen.

Få med alla detaljerna HDR med svartvitt

Om du vill ha dynamik och varierade gråtoner i bilden samt fina skuggor och högdagrar är HDR-exponering ett bra redskap. Det ger dig ett större dynamiskt omfång, så att högdagrarna inte blir helt vita och de mörkaste områdena inte helt svarta. Flera kameror kan exponera i HDR, vilket innebär att de tar flera bilder direkt efter varandra med olika exponering och lägger samman dem till en enda.

Samma sak går att göra i Photoshop. Då måste man dock själv ha tagit flera bilder med olika exponering, t.ex. med funktionen automatisk gaffling, som tar en underexponerad, en överexponerad och en normalexponerad bild av motivet. På så sätt får man teckning i både de finaste högdagrarna och de djupaste skuggorna. I Photoshop hittar man funktionen under Arkiv, Automatisera och Lägg samman till HDR Pro….

De mörka stammarna och de ljusa solstrålarna bildar bra kontraster i svartvitt.

Det kan ge en fin effekt att överexponera en aning, så att man får en high-key-bild.

Ansiktet är belyst underifrån. Mörka kläder mot ljus hy lämpar sig ofta väl för gråtonsbilder.

En viktig detalj

Om man konverterar en bild till svartvitt genom att bara dra ner färgmättnaden helt eller ändra från RGB till gråskala blir bilden platt och tråkig. Därför är det viktigt att justera de enskilda färgernas ljusstyrka individuellt i datorn.

Redaktionens 5 bästa tips

Även om du tänker göra svartvita bilder, så utnyttja färgerna när du exponerar. Då kan du vid konverteringen nämligen göra t.ex. himlen väldigt mörk och väggen väldigt ljus.

I mulet väder ska du hålla utkik efter strukturer, mönster och t.ex. flagande färg på väggar. Kolla histogrammet ofta för att vara säker på att få med många gråtoner i motiven.

Det är en jättefördel att fotografera i råformat. Då får man nämligen många fler nyanser att jobba med och säkerställer gråtonerna genom hela spektrumet från svart till vitt.

Var inte rädd för korn i bilderna. Skruva gärna upp ISO-värdet. Klassiska svartvita bilder hade en tydlig kornstruktur. Färgbrus blir inte heller något större problem när bilden konverteras till gråskala.

Undvik att använda blixt när du tar bilder som ska bli svartvita, eftersom högdag­rarna fräter ur väldigt lätt och slagskuggorna ofta blir alltför kraftiga.