Störst på det minsta: Intervju med Micael Widell

Micael Widell från Sverige är en av de största makrofotograferna på Youtube. Han lever av att visa hur man tar bra bilder av naturens minsta varelser. Men det var först efter en stor livskris som han satsade allt och gjorde sin passion till sitt yrke.

Før han fangede dette øjeblik, havde Micael fotograferet massevis af mariehøns, men aldrig set en i færd med at spise en bladlus.

En eftermiddag sommaren 2016 gick Micael runt i sin mammas trädgård och fotograferade slumpmässiga motiv med en kamera som han alldeles nyligen hade köpt. Ett bi landade på en blomma och Micael tryckte av en bild.

”Det var första gången jag tänkte ’där satt den – så ska det se ut.’ Det var min första makrobild och faktiskt det första över huvud taget där jag kände att jag hade fått en kanonbild”, säger Micael Widell när vi pratar med honom i ett videosamtal. Han sitter i sin hemmastudio, där han producerar de flesta av filmklippen som har gjort honom till något av en stjärna på Youtube.

”Jag skickade in bilden till en fototävling som anordnades av Cyberphoto. Till min stora förvåning kom den på tredje plats bland tusentals bidrag. Det stärkte min tro på att jag var något viktigt på spåren, och det blev det som fick mig att starta min Youtube-kanal”, säger Micael.

© Micael Widell

I sin mammas trädgård tog Micael den första makrobilden som han var nöjd med. Det blev början på hans fotokarriär.

Kameran tände en gnista

I kanalen tar Micael med tittarna på fotoexkursioner och tipsar om hur man tar makrobilder. Den har lockat nästan 100 000 följare, så förra året kunde han tjäna tillräckligt med pengar på sina videor för att försörja sig på det.
”Det är en stor milstolpe att ha nått så långt. Nu kan jag försörja mig på min hobby och passion”, säger han.
Att lyckas med det var ett mål som han hade strävat mot i många år. Efter att ha drivit en egen e-handel i flera år blev Micael utbränd 2015. Han slutade med arbetet och tog ett sabbatsår för att fundera på vad han ville göra. Han hade ingen aning om hur framtiden skulle se ut. Allt som spelade någon roll var att det måste drivas av lust.
”Jag hade sett filmen ’Jiri Dreams of Sushi’ och blev inspirerad av hur huvudpersonen ägnar sig åt ett hantverk med samma passion genom hela livet. Jag ville hitta något som kunde driva mig på samma sätt.”

© Micael Widell

Det var stort avstånd till bakgrunden och Micael använde blixt. Därmed blev bakgrunden svart.

Micael skrev boken ’Habitual Happiness’ om sin resa mot ett lyckligare liv, men han insåg att skrivandet inte gav honom den drivkraft som han behövde. En annan uttrycksform började locka honom.
”Vid den här tiden, runt 2016, var det en boom för fotografer på Instagram. Jag såg att man kunde komma väldigt långt med det. Jag köpte en kamera och försökte mig på porträtt, gatufoto och andra genrer, men utan större framgång. Det krävdes mycket arbete för att ta bilder som åtminstone var någorlunda hyfsade.”
Av en händelse upptäckte Micael den amerikanske fotografen Thomas Shahans makrobilder och blev fascinerad. Han började själv experimentera lite med genren, och när han tog de första lyckade bilderna tändes en gnista.
”Jag visste att det här var den väg jag skulle fortsätta på. Det här var något jag kände lust att göra”, säger Micael, som startade sin Youtube-kanal i början av 2017.
”De första filmerna tog väldigt lång tid att göra. Jag var tvungen att lära mig allt från grunden. De fick inga visningar. Ingen visste vem jag var. Det var frustrerande.”

© Micael Widell

En frusen regndroppe har en mängd spännande texturer som framträder på en bra makrobild.

Micael bestämde sig för att vända sig till de stora fotomedierna för att fråga om de ville skriva om hans videor. Och till Micaels stora förvåning fick han positiva svar från de flesta av dem.
”Min Youtube-kanal exploderade efter det. Den fick tusentals nya följare. Jag lade upp fler videor, och medier som Digital Photography Review och Petapixel fortsatte att skriva artiklar. Redan några månader senare var det bra drag i min kanal och jag tjänade mycket mer pengar än jag hade gjort på ett år när jag skrev min bok.”

Bra bilder var som helst

”Det jag älskar med makrofotografering är att man kan ta bra bilder i stort sett var som helst. Du behöver inte vara i ett fantastiskt landskap. Det räcker med att det finns lite växter och blommor. Du är inte heller beroende av ljuset, utan du använder oftast artificiellt ljus. Så du kan i princip fotografera när som helst på dygnet”, säger Micael.
På hans Youtube-kanal kan man följa honom ut på fotoexkursioner, där han generöst delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper om makrofoto.
”Jag hittar de flesta motiven i närheten av min bostad
i södra Stockholm”, säger Micael. Men ibland gör han utflykter till naturområden som ligger längre bort, för att hitta ett rikare insekts- och växtliv.
”Man behöver inte planera så mycket när man fotograferar makro. Jag har inte någon konkret föreställning i huvudet av vad jag vill fotografera när jag åker iväg. Jag fotograferar helt enkelt de motiv som dyker upp ute i naturen”, säger han.

© Micael Widell

Micael använde en diffusor tillverkad av ett Pringles-rör när han fotograferade denna fluga av arten Mydaea corni.

När höstkylan börjar koppla sitt grepp måste Micael tänka kreativt för att skapa intressanta makrobilder.
”Från slutet av september till slutet av april händer det inte så mycket på insektsfronten. Då fotograferar jag inomhus eller hittar alternativa motiv i naturen. Regndroppar kan ge väldigt spännande resultat. Om man går nära med kameran kan man fånga vackra reflektioner och ett nästan abstrakt uttryck.”
Det var precis vad ­Micael gjorde en kall marsdag 2019. För att experimentera hade han ett gammalt Minolta MC Rokkor-objektiv från 1970-talet på sin kamera.
”När jag tar makrobilder fokuserar jag manuellt, och det gör att jag kan använda i stort sett vilket objektiv som helst. Det gamla Minolta-objektivet gav bilden en utpräglad retrokaraktär med intensiva färger och kraftig vinjettering, vilket jag verkligen gillar”, säger Micael. Han rekommenderar att man experimenterar med äldre begagnade objektiv om man vill ta makrobilder som sticker ut från mängden. Själv brukar han använda brännvidder på 85, 120 och 180 mm men han rekommenderar även att man testar vidvinkel.

© Micael Widell

Ett gammalt objektiv kan ge makrobilderna en unik karaktär och förvandla en enkel bild av en vattendroppe till ett litet konstverk.

Vintermånaderna saknar således inte makromöjligheter, men det är en lång tid att vänta på att insekterna ska dyka upp igen. Av den anledningen brukar Micael förlänga insektssäsongen med en vecka genom att resa till södra Europa på senhösten eller tidigt på våren.
”I södra Spanien eller Portugal finns det insekter ända fram till början av vintern. Med en billig flygbiljett kan jag få en vecka med bra makromotiv när säsongen är slut här hemma. Insekterna skiljer sig inte så mycket från dem vi har på hemmaplan, men de är ofta lite större och det finns många av dem”, säger Micael.
Men under en resa till Malaga fick han syn på en insekt som han aldrig hade sett i Sverige.
”Det var i den lilla parken Jardines de Puerta Oscura mitt i Malaga som jag fick syn på en speciell fluga. Det visade sig vara en Eristalinus taeniops, som främst finns runt Medelhavet och längre österut.”
Upplevelsen väckte äventyrslusten hos Micael, och i framtiden vill han resa mer och längre.
”Jag skulle vilja åka till exotiska platser där de har helt andra insekter än i Norden, till exempel Sydamerika. Det har jag inte kunnat göra tidigare”, säger Micael, som startade sin Youtube-kanal samtidigt som han fick sitt första barn. Idag har han två.
”När barnen var små var det svårt att vara borta länge, men nu är de i en ålder då det är lättare. Så jag känner att jag är redo att göra längre resor.”

© Micael Widell

Flugan med randiga ögon på Malaga fotades med en kompaktkamera som kunde fokusera på mycket nära håll.

Vill inte vara bunden av ett varumärke

Bilden av den exotiska flugan tog han med en Ricoh GR III, som Micael testade under resan till Malaga. Han älskar att testa kamerautrustning på sin Youtube-kanal, men även om det är lätt att fastna i fascinationen för ny utrustning, vill han gärna betona att man inte behöver köpa en massa dyr utrustning för att ta bra makrobilder.
”Det är spännande att pröva nya möjligheter, men jag rekommenderar alltid att man använder den utrustning man redan har om man vill börja ta makrobilder. Med en adapter kan man använda nästan vilket objektiv som helst.”
Ändå har Micael en tydlig rekommendation för den som vill uppgradera sin utrustning.
”Laowa 85 mm F5.6 är det perfekta allroundobjektivet för makro. Det ger 2x förstoring, vilket är perfekt för de relativt små insekter vi har i Norden, och det kostar hälften så mycket som liknande konkurrerande objektiv”, säger han och lägger till ett litet tips i sin rekommendation:
”När man kommer så nära som man gör med ett sådant objektiv blir skärpedjupet ofta så litet att man bara får skärpa på en del av insekten. Då använder jag fokusstapling, där flera foton med förskjutet skärpeområde läggs ihop till en bild. Det ger ett större område med skärpa.”

© Micael Widell

Micael använde en Raynox DCR-250-adapter för att få 1,5x förstoring när han fotograferade denna kopparlövvivel. Här har 15 foton staplats till en färdig bild.

Trots sin specifika rekommendation lovar Micael att han inte får betalt av Laowa för att lovorda deras utrustning.
”Även om jag förmodligen skulle kunna tjäna rätt mycket pengar på det, så vill jag inte vara knuten till ett kameramärke på det sättet. Jag skulle vara bunden till ett märke och inte kunna byta när jag vill. Det skulle ta bort en stor del av glädjen med att göra det jag gör.”
Pengarna Micael tjänar på sin Youtube-kanal kommer från annonser, betalda produktlänkar och sponsrade videor – inkomstkällor som inte binder honom till den utrustning han använder eller det innehåll han skapar. Han har fullständig kreativ frihet och kan ha en öppen och ärlig relation till sina stora följarskaror.
”En av de bästa sakerna med mitt jobb är att kommunicera med användarna och läsa vad de skriver. Det är en stor del av glädjen med att hålla på med det här”, säger Micael.

Som youtuber upplever han dock även en begränsning.
”Det är svårt att få ett riktigt erkännande som fotograf när man är youtuber”, säger Micael.
Just därför tycker han att det är lite av en höjdpunkt att vi gör den här intervjun, som nu börjar lida mot sitt slut efter nästan två timmars inspirerande samtal om glädjen med makrofotografering.
”Det här är min första intervju med en fototidning. Att mitt arbete och mina bilder platsar i ett sådant medium är ett yrkesmässigt erkännande som betyder mycket för mig”, avslutar Micael.

Hyppyhämähäkki on hyökännyt rapuhämähäkin kimppuun metsässä Etelä-Tukholmassa.

© Micael Widell

En hoppspindel har angripit en krabbspindel i en skog söder om Stockholm.