Så tar du den perfekta bilden av bergslandskap

Hur tar du en fantastisk bergsbild som får betraktaren att tappa andan? En av Europas bästa fotografer i genren ger sina bästa tips.

Med rätt kamerateknik kan du ta en bergsbild som denna.

Du behöver behärska kamerainställningarna för att få en bra bild av det magiska ögonblicket när ljuset faller precis rätt.

© Shutterstock.

Ett vackert och välkomponerat bergsmotiv kräver att man behärskar kameran och bildbehandlingen. Och det gör Kai Hornung. Han har vunnit prestigefyllda utmärkelser som Landscape Photographer of the Year och många andra.

Här delar han med sig av sina bästa tips för lyckade bergsfoton.

1. Satsa på optimalt skärpedjup

Skärpa i så stor del av bilden som möjligt bör vara ditt ideal, såvida du inte medvetet vill skapa en djupeffekt med en oskarp förgrund.

Kai Hornung använder vanligtvis bländare F11, eftersom det ger störst skärpa i hela bilden, och så försöker han använda ISO 100 så mycket som möjligt för att minimera bruset. Slutartiden bestäms av dessa inställningar och ljusförhållandena.

I normalt dagsljus går det att få slutartider som är så korta att man inte behöver något stativ, men ibland är vinden så stark att det blir omöjligt att ta en skarp bergsbild utan att korta ner slutartiden så mycket att ISO-värdet blir oacceptabelt högt.

2. Avancerad kamerafunktion ger skärpa i hela bergsbilden

För att få skärpa i större delen av bilden använder Kai Hornung ofta så kallad fokusgaffling. Det är en funktion som många nyare kameror har och som innebär att den tar en serie bilder med skärpan placerad på olika avstånd i motivets djup.

Kameran måste stå på ett stativ för att resultatet ska bli bra. Bilderna slås sedan samman till en bergsbild med extremt stort skärpedjup. Photoshop har en funktion där man lägger samman bilder tagna med fokusgaffling.

3. Använd vidvinkel för episk effekt

En klassisk bergsbild med storslagen episk känsla tar man vanligtvis med vidvinkelobjektiv. Kai Hornung har objektiv på 16–35 mm och 24–105 mm som ger klassisk vidvinkel i varierande grad.

Dessutom används ofta ett teleobjektiv på 100-400 mm som gör att man kan komma närmare detaljer eller ta en bergsbild med mer komprimerat perspektiv.

4. Ta bort störande inslag

Kai Hornung undviker helst att göra radikala förändringar i sina bergsbilder, till exempel att byta ut bakgrunden och liknande.

Han nöjer sig med att städa upp så att det inte finns några element ute längs bildkanterna som distraherar blicken. Det gör han genom att beskära, vinjettera och minska färgmättnaden längs sidorna.

5. Dynamisk kontrast fångar betraktaren

Resten av arbetet lägger han på färg och kontrast. Han använder ofta TK-panelen i Photoshop när han arbetar med mikrokontrast i bilden. Att skapa dynamisk kontrast i mellantonerna är ett subtilt sätt att dra betraktarens uppmärksamhet till en bergsbild, säger han.