Guide: Ta förtrollande landskapsbilder med lång slutartid

När du ökar slutartiden händer det magiska saker med dina landskapsbilder. Här visar vi hur långa exponeringstider kan göra vattnet mjukt, skapa drömska moln och förvandla trafik till snygga fartränder.

Genom att förlänga slutar­tiden till några sekunder kan man ge ett landskap med mycket rörelse ett lugnt och måleriskt utseende.

Många tror att det nästan är en naturlag att slutartiden måste vara kort så att allt i bilden blir skarpt. Långa slutartider gör att rörliga element i bilden blir suddiga, men det är inte alltid något dåligt. Oskärpa kan användas kreativt för att lyfta ett landskapsfoto till oanade höjder.

Skapa lugn i vattnet

Krusningarna har jämnats ut och det forsande vattnet har fått en mjuk yta tack vare den långa slutartiden som denna bild togs med.

Vattnets rörelser kan störa och göra att en betraktare inte finner ro i ett landskap. Med lång slutartid får vattnet ett mjukt utseende som skapar lugn och ger ett mer konstnärligt och drömskt uttryck.

Vatten med mycket rörelse, t.ex. forsande floder eller grov sjö, blir mjukt redan vid en måttlig slutartid på en halv sekund. Om vattnet är mer stilla, som en rinnande å eller en sjö en blåsig dag, krävs slutartider på upp till flera sekunder för att vattnet ska bli blankt och mjukt.

Tiden omkring soluppgång och solnedgång är idealisk för landskapsbilder med långa slutartider. Vid dessa tider på dygnet har ljuset en fin glöd och är samtidigt så svagt att du enkelt kan förlänga slutartiden utan att överexponera. Lätt mulet väder fungerar också bra.

Ett stativ krävs för att stabilisera kameran vid så långa exponeringstider. Inga andra tillbehör är absolut nödvändiga, och det finns inte heller några strikta krav på ditt objektiv. En vidvinkel är vanligast för landskapsbilder, men ett måttligt teleobjektiv på upp till 200 mm kan också användas.

Ställ in kameran på manuellt program, ISO 100 och justera bländaren så att exponeringen blir bra. Ofta behövs en liten bländaröppning på F8.0 eller mindre för att förlänga slutartiden.

Fota med självutlösaren på två sekunders fördröjning, så att du inte får oskärpa till följd av skakningar som uppstår när du trycker på avtryckaren. Självutlösaren väljs vanligtvis under Matnings­metod eller via navigeringsknappen på baksidan.

Om du vill förlänga slutartiden mer kan du minska bländaröppningen. Vissa objektiv kan gå upp till F32, men då försämras ofta kvaliteten, så håll dig till F22 eller lägre om möjligt.

Fokusera på ett intressant element, t.ex. en sten, brygga eller liknande. För att hela motivet ska få optimalt skärpe­djup måste det som är i fokus vara på ett visst avstånd från kameran. Detta kal­las hyperfokalavstånd och beror på kameran, brännvidden och bländaren. Vid 24  mm och

F11 är avståndet cirka 1,72 meter. Du kan beräkna hyperfokalavståndet på photopills.com/calculators/dof.

I starkt solsken kan det vara omöjligt att få tillräckligt långa slutartider för att mjuka upp vattnet, även om man använder en mycket liten bländaröppning. Då får man sätta ett ND-filter på objektivet för att dämpa ljuset.

Skapa sagoaktiga moln med filter

Vid en slutartid på 20  sekunder flyter molnen ut. Det fungerar bäst när allt annat i landskapet är mer eller mindre stilla.

Med hjälp av ett ND-filter kan du förlänga slutartiderna avsevärt, och det öppnar upp för nya möjligheter i dina landskapsmotiv. Med långa slutartider får molnen på himlen ett diffust och suddigt utseende, vilket gör bilden mer målerisk. Vanliga, tråkiga moln kan förvandlas och skapa en drömlik stämning i motivet.

Hur stark effekten blir beror på hur snabbt molnen rör sig och hur lång slutartiden är. En blåsig dag krävs det 5–15 sekunders exponering för att få fram en tydlig effekt. I lugnare väder kan det ta upp till 30 sekunder innan effekten kommer till sin rätt.

Ett ND-filter med fyra stegs dämpning – även känt som ND16 – räcker ofta för att du ska få den slutartid du behöver. Du får dock mer flexibilitet om du använder ett filter med variabel dämpning på t.ex. tre till sju steg, för även om vädret är molnigt kan ljusmängden variera kraftigt. Om molnen är utspridda och solen skiner direkt mot kameran krävs ofta en dämpning på upp till sex eller sju steg.

Om filtret har fast dämpning måste du justera bländare och ISO för att få korrekt exponering. Dämpa ljuset genom att välja en mindre bländare och lägre ISO-värde. Gör tvärtom för att få mer ljus.

Med ett variabelt filter kan du ställa in kameran som du vill redan från början. F11 och ISO 100 är ofta idealiskt för landskapsbilder, och sedan kan du anpassa exponeringen genom att justera filtret.

Om det inte finns något uppenbart element att fokusera på ställer du in skärpan på ett avstånd som motsvarar hyperfokalavståndet. På kamerans skärm kan du se hur många meter bort fokus ligger.

Billyktor dekorerar landskapet

Från en bro kan du fånga trafiken lite ovanifrån. Det ger ett fint perspektiv.

En väg kan skapa vackra linjer i ett landskap som leder vår blick genom bilden, men fordon är sällan ett passande inslag i vackra naturmiljöer. Genom att använda långa slutartider kan du emellertid få trafiken att försvinna helt och förvandla de snabba bilarna till snygga streck.

Det fungerar bäst när dagsljuset är svagt. Den blå timmen är en bra tid. Då är det tillräckligt ljust för att man ska kunna se landskapet, men ändå så mörkt att bilarnas strålkastare syns tydligt.

Om vägen är mycket lång, kanske flera kilometer, använder du en lång slutartid från 30 sekunder upp till flera minuter. Ta tid på hur många sekunder det tar för en bil som kommer in i bild att försvinna ut ur bild igen.

På många kameror kan man inte välja längre slutartid än 30 sekunder. För att göra längre exponeringar måste man använda Bulb-funktionen. Med den kan du reglera slutartiden manuellt genom att hålla avtryckaren nedtryckt.

När du använder Bulb måste du aktivera exponeringen på håll. Annars finns det risk för att kameran skakar till när du trycker på avtryckaren. Detta leder till oönskad oskärpa i bilden. Använd en fjärrutlösare eller din mobil och den tillhörande appen, där du kan starta exponeringen.

Sätt kameran på ett stativ och vänd den så att den följer vägens riktning. Starta exponeringen strax innan en bil kommer in i bildfältet på väg bort. Stoppa exponeringen när bilen är utom synhåll. På så sätt skapas ljusstrimmor som sträcker sig hela vägen genom bilden.

Ställ in ISO på 100 och välj om möjligt en bländare mellan F8.0 och F16. De flesta objektiv tecknar skarpast där, och du får ett stort skärpedjup.

Om du fotograferar under den blå timmen krävs ett ND-filter med en dämpning på cirka fem steg för att exponeringen ska bli bra. Om du fotograferar efter mörkrets inbrott behöver du inte nödvändigtvis ett ND-filter, men du kan behöva använda kamerans minsta bländaröppning för att få en slutartid som är tillräckligt lång, så att bilarnas strålkastare lämnar ljusspår längs hela vägsträckan.