Kronbladen och sminket är äkta. Det var svårt att få allt att se precis rätt ut och att fotografera sig själv.
När Flora Borsi satt på tunnelbanan en morgon 2014 var allt som det brukade vara. Tåget var fullt av tysta människor som inte gjorde något särskilt. En vanlig dag för de flesta. Men inte för Flora. Hon var spänd av förväntan när hon öppnade sin bärbara dator och klickade på bilden som hon hade fått via e-post. Bilden laddades ner oerhört långsamt via en dålig uppkoppling nere i tågtunneln, men när den till slut visades på datorskärmen kunde hon inte hålla tillbaka sin reaktion.
”Jag skrek rakt ut av glädje och folk tittade förvånat på mig. Jag var så lycklig. Det var ett av de mest magiska ögonblicken i mitt liv. Men jag kunde inte berätta vad som gjorde mig så glad eftersom jag hade skrivit på ett sekretessavtal”, berättar Flora när vi pratar med henne i ett videosamtal.
Mejlet var från Adobe och bilden skulle användas på den nya startskärmen som alla användare såg när de öppnade världens största bildbehandlingsprogram, Photoshop. Ett program som utgör grunden för Floras arbete.
”Jag har använt Photoshop sedan jag var 11 år gammal. Min pappa köpte en dator till mig för att jag skulle ha något att göra när mina föräldrar jobbade hela sommaren 2004. Jag kunde spela RollerCoaster Tycoon eller hålla på med Photoshop. Efter några dagar hade jag nått spelets högsta nivå, så resten av sommaren ägnade jag åt Photoshop. Det var en långsam dator, så startskärmen visades i flera minuter, och jag minns tydligt att jag tänkte hur häftigt det skulle vara om min bild visades på skärmen en dag. När det hände tio år senare var det en dröm som gick i uppfyllelse”, säger Flora.
En av Floras tidiga bilder handlar om kontrasten mellan att sitta i bur avskärmad från världen och att vara fri att flyga vart man vill.
Fick kämpa för sin konst
Flora Borsis visuella talang visade sig tidigt. Vid 7 års ålder vann hon en teckningstävling hos en NGO där Michail Gorbatjov var direktör. Hon var med på nyheterna och fick ett gratulationsbrev från den före detta sovjetledaren. Men hon kände att hon inte kunde teckna bilderna som dök upp i hennes huvud. Det krävdes ett annat medium.
”Med Photoshop gick det bättre att återskapa bildidéerna jag hade, och det var därför jag började med fotografering – jag behövde material att arbeta med i Photoshop”, säger Flora.
Till en början lånade hon sin pappas kamera, men när hon var 13 år vann hon en egen kamera i en fototävling.
”Jag ville börja fotografera alla bilder jag hade i huvudet med detsamma, men min pappa sa att jag behövde lära mig kameratekniken först. Han berättade om ljus, sensorer, objektiv och allt annat.”
Först tog Flora främst bilder avsedda för sociala medier, men när hon fick en hjärtsjukdom vid 15 års ålder fick hennes arbete en mer allvarlig dimension.
”Jag kände att om något skulle hända mig så ville jag efterlämna något, jag ville ha gjort ett avtryck. Det var då jag började göra självporträtt. Med dem kunde jag föreviga mina tankar, mina känslor och allt som mitt sinne skapar.”
Sedan gick allt snabbt. Några år senare var Flora ett hett namn inte bara i sitt hemland Ungern utan även utomlands. Med sin serie ”Time Travel”, där hon genom noggrann bildbehandling placerade sitt eget självporträtt i gamla foton av sina idoler, uppmärksammades hon i ledande kulturmedier runt om i världen.
”Det var mina mest framgångsrika år, men i Ungern fick jag ingen erkänsla. Jag var med i nyheterna och blev känd, men de flesta ungrare såg mig som en fånig tjej som bara tog selfies. Jag kände att jag var tvungen att bevisa att jag var mer än så och att jag hade vad som krävdes för att vara en riktig konstnär.”
Det tog fem dagar att justera vitbalans, ISO med mera så att Floras porträtt passade in i det gamla fotot av hennes surrealistiska hjälte Salvador Dalí.
Flora började på Moholy-Nagy-universitetet för konst och design i Budapest men fick kämpa hårt för att behålla sin konstnärliga identitet.
”Jag slets mellan att leva upp till lärarnas förväntningar och att hålla fast vid min egen stil.
Många konstnärer kommer in och påbörjar sina studier med en unik vision, men i slutändan blir de precis som alla andra. Det var de svåraste åren i mitt liv. Jag har fortfarande mardrömmar om det. Jag hade inte gjort om det om jag kunde välja igen, men jag kände pressen både från mig själv och från min omgivning”, säger Flora, som slutförde det treåriga kandidatprogrammet på fem år.
Mitt under de kämpiga studierna blev hon kontaktad av Adobe, som frågade om företaget fick använda en av hennes bilder på startskärmen i Photoshop.
”Jag sa att de självklart fick det. Jag skulle ha gett dem bilden gratis om de hade bett om det. Det var en sådan ära. Processen var väldigt smidig. De hade valt bilden för att de gillade min stil, så jag behövde inte bevisa något eller ge mig ut för att vara något annat än den jag var.
År 2019 fick flora i uppdrag att designa en logotyp åt Adobe. Hon vävde in element från målarkonsten i sin bild för att visa att det handlar om verktyg för digitala konstnärer.
Det undermedvetna en källa att ösa ur
Arbetet med Adobe bekräftade Floras värde som konstnär och gav henne styrkan att fortsätta på sin egen väg. Bilden som visades på startskärmen i Photoshop och nådde miljontals användare hade Flora skapat med sin intuition genom att improvisera fram resultatet utan att ha en tydlig idé om motivet.
Oftast har hon dock en klar föreställning om hur hon vill att bilden ska se ut innan hon börjar arbeta med den.
”Idén kommer till mig när jag slappnar av och mitt sinne är fritt från distraherande tankar. Den kommer från mitt undermedvetna i färdig form. Jag skapar bilden direkt utifrån idén”, säger Flora. Hennes kreativa process och motiv ligger nära den surrealistiska konsten, som hon hyser stor kärlek till.
”Jag vet inte alltid vad min bild betyder när jag skapar den, men ofta kan jag flera år senare se vad den handlar om. Jag kan se vilka händelser i mitt liv som den undermedvetet symboliserar. På så sätt är arbetet ett slags terapi för mig.”
För två år sedan diagnostiserades hon med en mild form av borderline, en personlighetsstörning som kännetecknas av starka och mycket omväxlande känslor.
”Mycket föll på plats när jag fick diagnosen. Jag förstod varför jag har så starka känslor. Varför jag kan bli alldeles nedslagen eller överlycklig av minsta småsak. Jag ser det som en gåva. Utan den skulle jag inte kunna skapa de bilder jag gör.”
Flora hade träffat en partner och kände att hon blommade ut i kropp och själ. Hon köpte blommor och blandade dem med bilder av sig själv.
Uppmärksammad av Hasselblad
När en idé har vuxit fram börjar Flora planera hur bilden ska förverkligas. Hon går till hantverksbutiker för att hitta rekvisita och tillbringar timmar med att sminka sig och förbereda ett foto. Själva fotograferingen är dock oftast gjord på några ögonblick.
”Jag vet exakt vad jag vill ha, så allt som krävs är att ta en skarp bild”, säger Flora.
För att få en skarp bild måste hon dock hålla tungan rätt i mun.
”Jag behöver bara stå en millimeter ur fokus för att mitt ansikte ska bli suddigt”, säger Flora, som fotograferar med en Hasselblad X2D 100C.
”Jag har använt manuell fokus sedan jag bytte till Hasselblad. Det gör fotograferingen mer krävande, men det är värt det. När man kopierar upp bilder stort format gör det otroligt stor skillnad att bilden är tagen i mellanformat med 100 megapixel.”
Sedan 2018 har Flora haft ett nära samarbete med Hasselblad. År 2021 blev hon utvald till Hasselblad Heroine, ett initiativ som lyfter fram framstående kvinnliga fotografer.
”Jag kunde inte tro det när de kontaktade mig. Jag kände mig som en bedragare. Jag kunde omöjligt vara i den klassen. För mig har Hasselblad representerat en ouppnåelig nivå sedan jag var 15-16 år gammal. Jag såg Annie Leibovitz bilder och frågade min far vilken kamera hon använde. Han sa att det var Hasselblad och att vi skulle behöva sälja huset för att ha råd med den.”
När bilden väl är tagen är det dags att använda Photoshop-magi. Även om Floras redigeringskunskaper ligger på en nivå som de flesta bara kan drömma om, gör hon så mycket som möjligt i verkligheten innan hon går vidare till Photoshop.
”Att arbeta med riktig färg, hårfärg, fjädrar och smink ger bättre resultat, men är också ångestframkallande eftersom det inte finns någon ångra-knapp som i Photoshop. Så när man väl har klippt håret kort och färgat det knallorange så ser det ut så under en lång tid”, skrattar hon.
Till toppen av konstvärlden
Ett av de få tillfällen då Flora inte använder verkliga material är när hon skapar bilder i den populära serien ”Animeyed”. I seriens självporträtt placerar Flora ett djurs öga framför sitt eget, och hon stylar sitt ansikte i en stil som matchar djurets.
”Djuret är inte äkta. Det skulle vara synd om det. Jag använder arkivbilder, men ofta lägger jag mer tid på att restaurera bilder, många gånger med dålig upplösning, än jag gör på resten av bilden”, säger Flora.
Idén till ”Animeyed” föddes i januari 2016 när Flora tog en selfie med sin hund.
”När hunden kom in framför mitt ansikte insåg jag hur lika vi var. Pälsen var vit som mitt hår och våra ögon var exakt likadana.”
Serien har blivit Floras mest kända och har, enligt henne själv, mognat mycket sedan hon skapade de första bilderna för åtta år sedan.
”Bilden ”Black Swan” är verkligen en av de bästa jag någonsin har skapat. Och det kändes nästan som om den skapade sig själv. Idén var tydlig från början och själva processen var helt friktionsfri. Det var som om en högre makt styrde min hand”, säger Flora.
Bilden vann fotokategorin i Open Call-tävlingen vid den mycket erkända Florensbiennalen 2021. Flora Borsi var inbjuden som hedersgäst och en stor utställning med hennes verk visades.
”Min bild fanns på spårvagnar och reklamskyltar över hela Florens. Jag blev behandlad som en stjärna, bodde på ett mycket dyrt hotell och träffade en massa människor som var genuint intresserade av min konst. Ibland när allt bara känns mörkt och jag undrar om jag kan fortsätta tänker jag på min tid på Biennalen i Italien”, säger Flora.
På senare tid har hon ställts inför oväntade utmaningar i sitt liv som konstnär. Artificiell intelligens har gjort det möjligt att härma den stil som hon har ägnat årtionden åt att utveckla.
”Min stil har blivit en prompt. Du kan skriva in mitt namn i en AI-generator, så skapar den en bild som ser exakt ut som mina. Det är skrämmande. Många har börjat härma mina verk och min stil med hjälp av AI, och jag känner ofta att bilderna de får ut är bättre än mina egna. De är mer perfekta”, säger Flora, som har insett att det är just perfektionen som är AI-bildernas stora svaghet.
”De är för perfekta, jag vill inte göra sådana bilder. Jag vill göra bilder som skapats av en människa. Det är våra ofullkomligheter som gör att vi människor kan skapa konst med sann skönhet och själ”, säger Flora, innan hon avslutningsvis avslöjar sitt nästa projekt – en serie där hon målar kända konstverk på sitt ansikte med tillfälliga tatueringar.
”Jag är ganska nervös, för jag vet inte hur lång tid det tar innan tatueringarna är borta och jag kan träffa folk igen.”
Hyllningen till Picasso uttrycker Floras växlande sinnesstämningar. Det var svårt att få tre ansikten och skuggor att passa ihop.