Fotografering på vintern får dig kanske att tänka på vackra snölandskap, men årstiden är också perfekt när det gäller att fotografera djur i naturen. En del djur går visserligen i ide eller flyttar söderut, men årstiden erbjuder ändå många bra djurmotiv. Djur och fåglar ändrar nämligen sitt beteende på vintern, och det kan vi som fotografer utnyttja för att komma närmare många av de arter som annars är skygga eller sällsynta.
Om tjälen har gått i marken eller om snön ligger djup blir det svårt för djuren att hitta föda, vilket innebär att de blir lite djärvare och låter människor komma närmare om det finns utsikter att hitta mat. Som fotograf kan du förbättra dina chanser genom att lägga ut foder. Men låt inte djuren vänja sig vid att få maten serverad, för då kan de förlora förmågan att själva hitta föda.
Nya besökare på vintern
Vissa fåglar söker sig till varmare breddgrader när det blir kallt, men det finns också arter som kommer hit på vintern. Många av de fåglar som besöker oss på vintern håller till på samma platser och återkommer år efter år. Därför kan en bra plats vara guld värd, och hittar man en i närområdet kan man besöka den under hela vintern och på så sätt följa de olika fåglarna.
När man fotograferar djur är det bra om man kan sätta sig in i deras beteende och besöka området ett par gånger utan kamera, för att studera djurlivet med kikare och göra anteckningar. Då kan man observera djuren och notera när på dagen man ser dem och exakt var de befinner sig. Samtidigt kan man notera varifrån ljuset kommer, så att man inte ställer sig på fel ställe med kameran och får kontrastfattiga bilder i motljus.
Under dagens lopp brukar norr vara den riktning där man har mest ljus i ryggen, men om du vill fotografera vid en viss tidpunkt eller skapa silhuetter mot solen bör du i förväg ta reda på var solen står vid den aktuella tidpunkten. Tänk på att tidpunkten ändras i takt med att dagarna blir längre.
I den här artikeln går vi igenom tekniken bakom tre konkreta bilder, och du får massor av tips på inställningar, utrustning, komposition med mera.
Innehållsöversikt
Räv på väg hem
Bilden är tagen med bländarprioritet och evaluerande ljusmätning. I motljus kan det vara nödvändigt att använda exponeringskompensation och underexponera lite. Vi använde ett stort teleobjektiv på 600 mm inställt på sin största bländaröppning, F4.0, så att både förgrunden och bakgrunden blev oskarpa i bilden. Vissa autofokussystem kan ha svårt att fokusera korrekt i motljus, och då kan det vara nödvändigt att använda manuell fokusering. Vitbalansen ställde vi in manuellt på 6 500 kelvin för att säkerställa att färgerna blir som ute i naturen. På Auto-läget hade bilden blivit mer blåaktig.
Rådjur i bister kyla
Bilden är tagen från ett gömsle placerat nära skogsbrynet. Här visste vi nämligen att rådjuren ofta dök upp framåt kvällen. Vi ställde in kameran manuellt på bländare F5.6 och 1/640 sekund samt ISO 400. Brännvidden är 600 mm, så bakgrunden har fått en fin oskärpa. För att undvika skakningar använde vi stativ och tryckte lätt nedåt med vänsterhanden ovanpå objektivet under exponeringen. Vi använde en enda fokuspunkt utan att aktivera hjälppunkter, eftersom det höga gräset och vegetationen lätt hade kunnat vilseleda kamerans autofokus.
Snäppa på hal is
Vi hade kameran nere på samma höjd som fågeln, så att bakgrunden inte endast utgörs av mark. Med en högre kameravinkel skulle isen även synas bakom fågelns kropp och huvud. Autofokusen var inställd på kontinuerlig, och vi höll avtryckaren halvt nedtryckt en liten stund innan exponeringen, så att skärpan var färdiginställd när vi knäppte bilden. Trots solljuset gick vi upp till ISO 200. Därmed kunde vi använda en slutartid på 1/800 sekund i stället för 1/400 sekund, så att bilden inte blev skakig med teleobjektivet på 600 mm. Vi valde en fokuspunkt lite ovanför och till höger om mitten och aktiverade hjälppunkter, så att kameran höll fokus på fågeln även om den rörde sig runt i bilden.