Raketen Falcon Heavy vid uppskjutning

Uppskjutningen av raketen Falcon Heavy är tagen på avstånd med en fjärrstyrd kamera. 

© Trevor Mahlmann

Så fotograferar du en raketuppskjutning

Om du har tur nog att bevittna en raketuppskjutning kan du få fantastiska bilder med rätt kamerainställningar. Vi har pratat med en erfaren amerikansk raketfotograf och fått reda på ett par knep om fokusering, komposition och exponering.

11 juli 2019 av Sarah Marie Winther

Trevor Mahlmann är bara 23 år men han är redan ett välkänt ansikte vid NASAs raketuppskjutningsplattformar i Florida, USA. 

Han har än så länge fotograferat 24 raketuppskjutningar, så han har massor av tips på hur man tar bäst bilder av den svindlande händelsen. 

1. Använd en eller flera fjärrstyrda kameror

En raketuppskjutning äger rum bakom en avspärrning, så om man vill ta bilder av raketen från närmare avstånd behöver man använda fjärrstyrda kameror som man placerar på plattformen inför uppskjutningen.

Trevor använder mellan 5 och 10 kameror som alla är försedda med en dongel som gör att kamerorna kan ställas in till att lösa ut via ljud. 

Det innebär att kameran automatiskt börjar ta bilder när ljudet från raketmotorerna når en viss nivå. Den här typen av donglar kostar 500–1000 kronor och styrs via en app till mobilen. 

> Läs också: Så använder du kamerans wifi

2. Hitta en vinkel som skiljer sig från mängden

Uppskjutning av raket fotograferad nedifrån med fjärrstyrd kamera

Trevor leker mycket med vinklar och försöker alltid att hitta en plats där han kan placera kamerorna, så att han vår en annan bild än fotografen som står bredvid honom. 

© Trevor Mahlmann

Det är lätt att man råkar ta samma bilder som övriga fotografer vid raketuppskjutningen, så Trevor letar alltid efter platser där han kan placera sig längre ner eller högre upp, t.ex. genom att stå på en kulle eller ett staket.

Du kan även leta efter element som kan användas för att skapa en originell förgrund, t.ex. en buske eller träd, där du kan låta bladen rama in motivet.

> Läs också: Det viktigaste du som fotograf behöver känna till om komposition

3. Tejpa fast kamerans fokusring

När Trevor placerar ut sina kameror använder han autofokus för att fokusera på raketen, varpå han går över till manuell fokusering för att låsa fokuseringen. 

För att vara säker på att fokusen inte flyttar på sig om någon råkar knuffa till stativet eller liknande, tejpar han alltid fokusringen på kamerorna med silvertejp.

> Läs även: 7 vardagsföremål som du behöver ha i fotoväskan

4. Underexponera med ett par steg

Avgaser från raket fotograferade med fjärrstyrd kamera

Den när typen av bild kallas för ett "engine shot" och är en helt egen kategori inom raketfotografi. Receptet på de här bilderna är enkelt: fjärrstyrd kamera och underexponering. 

© Trevor Mahlmann

Raketernas avgaser är ofta spektakulära och kan ge fantastiska bilder som inte liknar något annat. Men om du vill visa detaljerna i de ljusa flammorna är det viktigt att du underexponerar bilden.

Trevor fotograferar på det manuella programmet och använder exponeringskompensationen för att underexponera avgasbilderna med 6 bländarsteg. På så vis får han den rätta, gula färgen i stället för bara en vit fläck. 

Läs också: Så funkar kamerans exponeringskompensation

Mycket mer om raketer och rymdfart i Bonnier Digital FOTO

I det senaste numret av Bonnier Digital FOTO kan du läsa mycket mer om den amerikanska raketfotografen Trevor Mahlmann och få de fantastiska historierna bakom hans övernaturliga bilder av rymdfarkoster och himlafenomen. 

Han har bl.a. fångat det som på raketspråk kallas för en "space jellyfish" som mest av allt liknar en regnbågsfärgad manet, och som många gånger har förväxlats med ett UFO. I intervjun berättar han om hur han bar sig åt. 

Om du är intresserad av astrofotografi kan du absolut se fram om det senaste numret. Med anledning av 50-årsjubileet för Apollo 11 har vi nämligen ett stort astrotema i hela Bonnier Digital FOTO nummer 11!

Du kan både lära dig mer om den fotografiska aspekterna av den historiska månlandning och så är tidningen sprängfylld med tips och inspiration om hur du kommer igång med att fotografera månen, stjärnorna och norrsken. 

I Fördelszonen kan du också se vår stora videoserie med den talangfulla landskapsfotografen Mads Peter Iversen. Han guidar dig bland annat fram till hur du tar de bästa bilderna av stjärnor av Vintergatan och norrsken. 

Kanske detta kommer att intressera dig ...

Kanske är du intresserad av