Den spanske fotografen Alejandro Ceresuela föddes med bensin i blodet, och för tio år sedan beslutade han sig för att göra kärleken till motorsporten till sitt levebröd.
Han är alltid på jakt efter nya, kreativa sätt att fotografera tävlingarna på, för att undvika att ta en massa snarlika bilder.
Nedan kan du ta del av hans tre bästa tips på hur du skapar variation i bilderna, oavsett om du fotograferar motorcyklar, racerbilar, mountainbikes eller något annat.
1. Använd objekt i förgrunden
Ett knep som Alejandro använder sig av för att skapa spännande kompositioner är att placera något objekt i förgrunden, som lätt blir helt oskarpt på grund av de långa brännvidderna han använder.
Det kan till exempel handla om att plåta genom avspärrningen runt banan, så att ett litet hål i staketet ramar in motivet. Ett annat sätt är att stå mitt i publiken så att åskådarna blir till en oskarp, färgrik massa nedtill i bilden.
Ibland placerar han dessutom en fladdrande flagga i sidan av bilden, eller fotar genom utrustning som mekanikerna har lämnat efter sig i depån.
> Läs även: Så tar du snygga sportbilder

Genom att fotografera genom ett hål fick Alejandro den här annorlunda bilden där man måste titta till lite extra för att förstå vad som händer.
© Alejandro Ceresuela2. Hitta ett lågt perspektiv
När han fotograferar motocross går Alejandro ibland ned på huk för att få ett så lågt perspektiv att marken i förgrunden täcker en motorcykel till hälften.
På så sätt blir kompositionen mer spännande, och om det finns lite buskar eller annan vegetation kan den användas för att täcka den oattraktiva, karga marken som är vanlig runt banorna.
Denna teknik kan även användas på en arena där ett staket kan ge en intressant förgrund med metalliska nyanser om man sänker kameravinkeln något.
> Läs även: Fyra filter som varje fotograf bör känna till

Genom att använda buskar i förgrunden och en lång slutartid fick Alejandro en spännande bild av en ganska ordinär situation på banan.
© Alejandro Ceresuela3. Välj extra långa slutartider
Om man har fotograferat motorsport tidigare, har man säkert provat slutartider på 1/100 sekund eller däromkring för att få en oskarp bakgrund vid panorering.
Men ibland använder Alejandro betydligt längre slutartider än så för att framhäva former, rörelser eller stressiga situationer. Det är förstås en chansning, inte minst på banan, men en lång slutartid ger en helt annan bild än en kort.
Ibland blir resultatet riktigt bra. Bilden nedan är tagen i depån med en slutartid på en sekund.
> Läs även: Säkerhetskopiera bilder utan risk

Slutartiden på en sekund lyfte fram den speciella, hektiska stämning som råder bland mekanikerna i depån under ett lopp.
© Alejandro Ceresuela