Recension av Olympus mju 1050 SW

Vill man ha en kompakt kamera som tål nästan allt finns det inte mycket att välja på. Men se upp! Beroende på vad den ska användas till kan denna typ av actionkamera vara antingen helt rätt eller ett klart felköp.

23 februari 2009

Tänk om du hade en digitalkamera som tålde nästan allt. Då skulle du kunna ta med den ut i snö och kyla, i kraftiga tropikregn, bitande sandstormar eller ner under vattnet. Olympus mju 1050 SW klarar allt detta, och den kostar bara 3000 kronor.

Den tuffa mju-kameran har de vanliga knapparna och menyerna, men dessutom går det att göra vissa inställningar genom att knacka lätt på kamerans sida, ovansida eller baksida. Om man till exempel knackar på kamerans högersida visas blixtmenyn, och genom att knacka fler gånger hittar man snabbt fram till den önskade inställningen. På så sätt kan man utan större problem använda kameran utan att ta av skidhandskarna, och det är ju en fördel i skidbacken. Och en sak är säker: när man använder den nya funktionen drar man till sig omgivningens intresse.

Robust och mycket långsam

Vi kunde snabbt konstatera att kameran är lika robust som Olympus påstår. Knack-funktionen fungerar bra men gör kameran långsammare, eftersom varje knackning resulterar i en förklarande text på skärmen. Men även med knack-funktionen frånslagen är 1050 SW långsam, vilket är en nackdel för en actionkamera. Vid uppstart tar det hela 4,7 sekunder innan man kan ta den första bilden. När man har tagit en bild i bästa jpeg-kvalitet tar det hela 5,6 sekunder innan kameran är redo för nästa bild.

Även autofokusen är långsam och saknar inställningslampa. Kameran har både ansiktssökning och leendeavkänning, men funktionerna är långsamma

Les resten af testen i DIGITAL FOTO nr. 03/2009

Kanske detta kommer att intressera dig ...