Nikon D3X

Recension av Nikon D3X

Topprofessionella Nikon D3X är den i särklass dyraste kameran vi har testat. Den är en riktig guldklimp för reklam- och konstnärliga fotografer samt alla andra som inte kan få nog av detaljer i sina bilder.

20 mars 2009

Med en upplösning på 24,4 megapixel har Nikon mer än fördubblat upplösningen i sin befintliga toppmodell, passerat allt som Canon har att erbjuda och tillsammans med Sony Alpha900 tagit tätpositionen i pixelrejset. Bortsett från den extrema upplösningen och den därav lägre bildhastigheten är Nikon D3X identisk med förra toppmodellen.

Konstruktion, handhavande, tätning och autofokus är likadana som på Nikon D3 och skiljer bara minimalt från D700 och D300. Tyvärr innebär det också att kameran, obegripligt nog, saknar sensorrengöring samt att autofokusen med direktvisning på skärmen är mycket långsam.

Nikon har därmed två toppkameror: D3 med 12,1 megapixlar, ISO upp till 25600 och serietagning på upp till 11 bilder per sekund, som vänder sig främst till pressfotografer. Och så har vi D3X, som mest kommer att användas av reklam- och porträttfotografer – och i övrigt alla som vill ha maximal bildkvalitet och detaljåtergivning.

Imponerande detaljer

Det är inte för att den är dyr och inte för att den är flaggskeppet i samlingen, men D3X har helt enkelt X-faktorn. Den är en kamera som känns, låter och ser rätt ut. Det är ett nöje att titta genom sökaren, och efter bara några dagar med kameran vet man vilken enastående bildkvalitet man belönas med.

Dessa faktorer förlänar tillsammans kameran en auktoritet som gör att man bara vill fotografera mer och mer.

Har man klivit upp från exempelvis Nikon D300 är D3X inte mycket annorlunda att jobba med. Man njuter av den större sökaren och ännu bättre ergonomin.

Den stora skillnaden ligger i bilderna. Funktioner som DLighting, som justerar kontrastområdet på jpeg-bilder jobbar verkligen bra, och Picture Control som styr skärpa och färgmättnad är lika effektiv.

Omvänt ställer kameran också krav på fotografen. Om D3X är inställd på hög färgmättnad och motivet inte klarar det, går det snett. Men det gör bara utmaningen större.

Les resten af testen i DIGITAL FOTO nr. 05/2009

Kanske detta kommer att intressera dig ...

Kanske är du intresserad av