Facebook har utvecklat 360-kamera för VR

Facebook vill hänga med i VR-vågen

Om du är en lycklig ägare av Virtual Reality-utrustning, eller VR-glasögon som de också kallas, finns det snart mer att titta på.

Världens största sociala medium, Facebook, tänker nämligen ge sig in på VR-marknaden. Men eftersom Facebook lever av att dela innehåll måste användarna först skapa de videor och bilder i 360 grader, som passar till VR-glasögonen.

För närvarande spelas dessa videor in med mer eller mindre kreativa kameralösningar, men här har Facebook nu tänkt sig att ta sig in på marknaden. Därför har de utvecklat Facebook Surround 360 som sägs lösa en lång rad av de tekniska problem som man hittills har haft med 360-graderskameror.

Surround 360, som mest liknar en stor snurra, har totalt 17 kameror där 14 av dem sitter hela vägen runt och 3 vidvinkelobjektiv tar hand om ovan- och undersidan.

De många kamerorna gör stor skillnad ur tekniksynpunkt, för hittills har många videor i 360 grader präglats av synliga skarvar mellan bilderna. Det får man inte med Surround 360.

En önskan om mer video

Arbetet med Surround 360 påbörjades för ett år sedan som ett led i Facebooks strategi om att få in mer video i alla användares tidslinjer.

Däremot är det inte Facebooks målsättning att de ska vara en kameratillverkare, men det kommer inga videoklipp om inte kamerorna utvecklas först.

Om du själv vill äga en Surround 360 måste du därför vara tålmodig. Även om projektet är open source kostar materialet till ett enda exemplar ungefär 30 000 dollar just nu.

Tanken är att videoklippen ska kunna ses på Samsungs Gear VR, Oculus Rift och i Facebooks egen app.

Under sommaren kan man hämta designen på Github, och sedan kan användare och utvecklare jobba vidare med sina egna versioner av det sociala mediumets snurrkamera.

Kanske detta kommer att intressera dig ...

Kanske är du intresserad av