Adobe Photoshop CC 2017

Användargränssnittet i den senaste versionen av Photoshop CC har fått nya funktioner.

© Adobe

Så använder du startsidan i Adobe Photoshop CC

En av de tydligaste nyheterna med Adobes senaste stora uppdatering av Photoshop CC är användargränssnittet som visas när du öppnar programmet. Här går vi igenom vad du kan använda det till.

19 juni 2017 av Poul Siersbæk

Med det senaste användargränssnittet i Photoshop CC möts du nu av en översiktsbild med miniatyrer i stället för att komma direkt till arbetsytan. 

Miniatyrerna visar de bilder som du har jobbat med senast, och det ger helt nya möjligheter att komma igång. 

Bland annat är det enkelt att gå tillbaka till filer som du vill jobba vidare med under en längre tid.

Adobe Photoshop CC 2017

När du öppnar Adobe Photoshop CC 2017 möts du av en massa små miniatyrbilder.

© Adobe

Användarvänlighet prioriteras högt i Photoshop CC

Bakom det nya användargränssnittet i Photoshop hittar vi en rad användbara nyheter. 

Om du vill skapa ett nytt dokument öppnas det ännu en ny dialogruta där du kan skapa dokumentet efter en rad olika förinställningar. Även här har Adobe tänkt på användarvänligheten eftersom funktionen ska göra det lättare för användaren att snabbt komma igång.

Här kan du se vad du kan hitta i det nya användargränssnittet . 

Om du inte är så förtjust i det hjälper vi dig också att komma tillbaka till den gamla varianten. Lyckligtvis är det inte särskilt besvärligt.

Så öppnar du bilderna i Photoshop CC 2017

  • På Photoshops nya startsida är Recent Files (Senaste filer) valt som utgångspunkt. 
  • Klicka på New…(Nytt)  för att skapa ett nytt dokument. 
  • Du kan även klicka på Presets (Dokumentförinställningar) där du får flera valmöjligheter med fasta format, och du kan även definiera sidförhållandena.

Så visar du miniatyrbilder

Miniatyrvisning är programmets standardinställning. 

Om du i stället bara vill se filnamnen på de senast öppnade filerna klickar du på listvy.

Photoshop CC 2017

Under Preferences eller Inställningar kan du anpassa hur startsidan ska se ut.

© Adobe
Photoshop CC 2017

Det finns fasta mallar som du kan använda när du ska skapa ett nytt dokument.

© Adobe

Så går du tillbaka till det gamla användargränssnittet

  • Öppna Photoshop och gå sedan till Edit (Redigera) i menyraden. Om du använder Mac väljer du Photoshop CC. Här väljer du Preferences (Inställningar) och General...(Allmänna...)
  • Nu öppnar programmet en dialogruta. Här avlägsnar du markeringen vid Show “Start” Workspace When No Documents Are Open (Visa arbetsytan Start när det inte finns något öppet dokument).
Nästa gång du öppnar programmet har dina ändringar gått igenom, och det nya användargränssnittet syns inte.

Kanske detta kommer att intressera dig ...

Kanske är du intresserad av